Tekstforfatter tweetede om 30 timers arbejdsdag – og døde

Peter Engholm
25@mail.dk

En Y&R-medarbejders død i Indonesien har vakt opmærksomhed i medierne, både de sociale og branche-relaterede.

”Det her er sindsygt – ingen kampagne er det værd. Vi kurerer ikke kræft, det er bare reklame”.  

Sådan lyder en af reaktionerne – fra Dubai – oven på en 24-årig tekstforfatters død.

I lørdags postede Mita Diran, der arbejdede på Y&R Indonesia, en klagesang på Twitter: ”30 hours of working and still going strooong”.

Kort efter faldt hun om, og søndag døde hun.

AdAge beretter om en strøm af kondolencer – der ledsages af løftede pegefingre fra bureau-ansatte, der både minder hinanden om ikke at overarbejde sig i graven og forlanger forandringer i branchen – jf. førnævnte tweet.

I branchemedierne understreges det, at dødsårsagen ikke er fastslået, og således ligger det ikke fast, om det skulle være arbejdsrelateret. Men sammenfaldet af tweeten og det fatale sammenbrud gør sagen umuligt ikke at forholde sig til.

Den sidste tweet fra Mita Diran var i tråd med hendes andre, der kredsede om lange arbejdsdage med hashtaggen AgencyLife.

”The more you spend time at the office, the more you consider moving your bed here. Preferably next to the fan.” og “First day back at work after being sick for three days, and I spend over 12 hours at the office.”

Y&R Indonesia skrev, at det lukkede kontoret mandag, så medarbejderne kunne gå til Mita Dirans begravelse.

Bureauet beskriver hende som en talentfuld tekstforfatter med en ”venligt smil, der altid vil leve i vores hjerter (…) Det er et stort tab, og vi ønsker Mitas familie tro og styrke i denne ekstremt svære tid.”

Bureauet har ikke kunnet besvare yderligere spørgsmål for nærværende, skriver AdAge.

En række kommentatorer mener, at den unges tekstforfatters død bør være et wakeup call for det intense pres, der ligger på bureauansattes skuldre om at præstere kreativt inden for snævre deadlines.

Tidligere BBH-chef, Cindy Gallop, tweetede: ”Dette er det værste og mest ekstreme eksempel på, hvorfor vores branche er nødt til at redesigne sin forretning.”