”Det blir’ til noget,” fastslår Kaare Grundtvig med sikker stemmeføring som indledning til den ekstra infoaften for Tekstlinjen, uddannelsen for skrivende kreative, der blev afholdt onsdag aften.
Vi befinder os i Reklamelinjens lokaler på Børsen i indre København, en lokation hvor Tekstlinjen også kommer til at slå sine fremtidige folder.
Den ekstra introaften for Tekstlinjen er stablet på benene som reaktion på, at den indledende introaften, der blev afholdt i sidste uge, var proppet til bristepunktet af tekstinteresserede med overvejelser om at dygtiggøre sig skriftligt i brancheøjemed.
På trods af at aftenens fremmøde ikke er så overvældende som i sidste uge, så er stemningen blandt arrangørerne høj, fordi at man netop har besluttet endeligt, at Tekstlinjen med sikkerhed bliver til virkelighed til trods for, at uddannelsen endnu ikke er udsolgt.
De to stiftere af Reklamelinjen, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, har længe drømt om at skabe en uddannelse kun med fokus på tekst.
En langvarig drøm
Tekstlinjen, som bliver styret af to fagansvarlige tekstkyndige, Katrine Jo Madsen og Clara Prior-Knock (der på aftenen er udenlands i embeds medfør), bliver lillesøster til Reklamelinjen, der blev stiftet af Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig for snart 5 år siden, og siden har opnået stor succes og kastet flere branchetalenter af sig.
Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen fortæller, at de har gået med drømmen om at skabe en tekstuddannelse for branchen i omegnen af otte år, men for at den skulle kunne manifeste sig, krævede det, at tilstrækkeligt med folk tilmeldte sig, nu da Tekstlinjen var klar til take off.
Tilmeldinger på vægtskålen
Om hvad der var udslagsgivende for aftenens grønne lys for Tekstlinjen, fortæller Kaare Grundtvig:
”Det udslagsgivende er, at vi nu har nok elever til at kunne køre den nye linje. Udover at der skal være nok elever til, at det kan køre rundt, så skal der også være en størrelse på holdet, så det i sig selv fungerer. De to præmisser er nu opfyldt – og derfor gør vi det.”
Per Holm Henriksen supplerer:
”Vi er super glade for, at vi har fået den opbakning fra branchen, som vi har. Undervejs i tilblivelsesfasen har vi fået et hav af klap på skulderen, og igen og igen er vi blevet fortalt, at denne uddannelse er noget, som branchen har ventet på, og som der er brug for derude. De store etablerede bureauer har støttet flot op, og de sender næsten alle sammen folk på Tekstlinjen, hvilket vi er meget taknemmelige for.”
Katrine Jo Madsen var ovenud begejstret for at få endeligt go til Tekstlinjen, som hun skal bestyre sammen med Clara Prior-Knock.
Den ene af de to fagansvarlige på Tekstlinjen, Katrine Jo Madsen, er sideløbende med sin nystartede karriere som underviser til daglig associate creative director hos Ogilvy. Begejstringen hos hende for det endelige go til Tekstlinjen var tydelig at spore:
”At Tekstlinjen nu 100 procent sikkert bliver en realitet, er en stor forløsning – og jeg står med en dejlig følelse af gennemgribende opbakning fra branchen, hvorfra der kun har været positive og konstruktive tilbagemeldinger. Det er helt vildt fedt.”
Nu hvor det er en realitet, hvad glæder du dig mest til?
”Lige nu glæder jeg mig mest til den første aften på Tekstlinjen og møde hold 1. Og så glæder jeg mig også rigtig meget til at komme ind i hjernerne på de mange gæsteundervisere, som b.la. består af de dygtigste folk fra branchen. Det er folk som jeg beundrer, fordi de er så dygtige til det, de gør. Det kig ind i maskinrummet bliver vildt spændende”.
Skæv bureau-fordeling
Adspurgt hvordan fordelingsnøglen på det kommende hold 1 på Tekstlinjen er, i forhold til typer af bureauer, fortæller Per Holm Henriksen:
”Størstedelen af de kommende elever kommer fra de store klassiske reklamebureauer. Mediebureauer, digitalbureauer og kommunikationsbureauer bliver også repræsenteret, men slet ikke i det forhold, som de burde. Det synes vi er en skam, men det er sandsynligvis os selv, der ikke har været dygtige nok til at komme ud til den type bureauer og forklare at Tekstlinjen også er en meget relevant uddannelse for de skrivende dér.”
På gårdsdagens ekstra introaften fangede Bureaubiz en af de fremmødte tekstinteresserede, før-og-efter, for at vejre, hvorfor denne var fremmødt, og hvad aftenen betød for indtrykket af den ny uddannelse.
Adam Mejlshede er praktikant på Hjaltelin Stahl og 3. årsstuderende på DMJX. Han overvejer at starte på et eventuelt hold 2, efter han er færdig med sin Kreativ Kommunikation-uddannelse til sommer.
Han fortæller:
”Jeg er her fordi jeg altid har fået at vide, at jeg nok mere er forfatter end jeg er tekstforfatter. Så jeg tænker at det er en pissehamrende smart måde at komme lidt væk fra brødtekstverdenen på. Og komme videre fra hvad jeg allerede kan finde ud af og nærme mig det, som jeg gerne vil blive stærkere til – f.eks. at lave skarpe linier. Flere overskrifter, bedre pay-offs. The little snappy ones.”
Hvad fandt du ud af ved at være her i aften?
”Jeg har gjort mit hjemmearbejde, så egentlig fik jeg bare bekræftet, at denne uddannelse kommer til at ske for mig. Det er jeg ikke i tvivl om. Nu er det udelukkende et spørgsmål om økonomi og hvornår og hvordan. Om jeg skal betale det ud af egen lomme eller om det er noget jeg skal prøve at få forhandlet mig frem til med en fremtidig arbejdsgiver.”
Tekstlinjen er stadig åben for optag af max 5 elever og første undervisningsdag er mandag den 12. februar.
Du kan læse mere om uddannelsen her.