Da Telenor i foråret gik i luften med en stor kampagne for 4G, skete det med lanceringen af et navn på netværket, som skulle hedde NU.
Bag kampagnen stod &Co. Så vidt Bureaubiz erfarer, så var tanken om en netværks-kampagne under et nyt navn genstand for en del diskussion mellem Telenors hidtidige bureau, Bates Y&R, som ikke mente, det var en god ide.
Resultatet blev så, at &Co leverede varen og Bates mistede det meste af Telenor.
At give netværket et navn var en anderledes ide. Men var det også en god ide?
Det kan der givet være mange meninger om – men under alle omstændigheder kan man efterfølgende konstatere, at navnet spiller en meget beskeden rolle i markedsføringen her et halvt år efter.
Man kan godt finde navnet på hjemmesiden – og man kan også finde et lille symbol et sted i den aktuelle BtB-kamapgne. Men i den øvrige markedsføring skilter man med “En god forbindelse”.
Der er dog ingen fortrydelse at finde hos Telenor.
“NU-kampagnen var stærkt eksponeret i marts i år og blev modtaget godt af både forbruger- og business-medier, hvilket er særdeles positivt, når man tager i betragtning, at vi var de sidste til at introducere 4G i Danmark. Desuden gav NU en del energi i organisationen,” siger Telenors øverste marketingansvarlige, Lenka Rosolova og fortsætter:
“NU er også på dagsordenen, når vi i dag fejrer vores årlige begivenhed, Customer First Day. Konceptet er bygget omkring NU og vores kunder kan vinde priser og interagere med vores Social media Team. Desuden er 700 Telenor-medarbejdere på gaden i København og Aalborg for at diskutere NU med kunderne.”
Lenka Rosolova peger endvidere på, at man vil bruge NU lokalt, når man ruller et nyt og forbedret netværk ud i forskellige dele af Danmark.
Pressemeddelelsen omkring dagens begivenhed nævner dog kun NU kort – men derfor kan det selvfølgelig godt indgå i dialogen.
Selvom anvendelsen af NU kan forekomme beskeden i forhold til den store lancering, så skal man måske hæfte sig ved Lenka Rosolovas udtalelse om, at Telenor var de sidste til at introducere 4G i Danmark. NU-navnet kan således have været et værktøj til at distancere sig til det forhold, at man var sidst – hvor meget man bruger det efterfølgende er ikke så afgørende.