Telenor fortsætter fokus på digitale krænkelser med nyt bureau

Peter Engholm,
journalist

I foråret lancerede teleselskabet en indsats, der kan afbøde digitale krænkelser. &Co var det kreative bureau. Nu følger en ny kampagne – med et content bureau.

Ingen skal stå alene med digitale krænkelser. Det mener Telenor, der i april lancerede produktet NetSikker – og en kampagne signeret af &Co.

Nu sætter Telenor sammen med TV 2 Branded Content og TV 2 Echo fokus på digital tryghed. Denne gang med Drum Cph, der er content-bureau på kampagnen, mens OMD er mediabureau.

TV 2 Echo er ude med fem videoer, som præsenteres i samarbejde med NetSikker fra Telenor. Videoerne produceres af TV 2 Echo sideløbende med en større kampagne fra Telenor, som sætter fokus på digitale krænkelser og de konsekvenser, det kan have.

Videoerne gør bl.a. op med fordommene om digitale krænkelser. I et eksperiment skal et panel gætte, hvem der bliver udsat for hvilken krænkelse, og her gætter panelet kun 1 ud af 5 rigtige – understregende, at det kan ske for enhver.

Marie-Louise Gottlieb Munck, marketing consultant i Telenor, siger om kampagnen:

”Med kampagnen fortæller vi, at ingen skal stå alene med digitale krænkelser, og at vi som teleselskab tager et ansvar og tilbyder hjælp, hvis uheldet er ude. Videoerne er baseret på personlige fortællinger, hvor modige danskere deler deres oplevelser med digitale krænkelser. Historierne er autentiske og har fokus på, at det aldrig er offerets skyld at blive krænket digitalt.”

Hvordan skal tiltaget ses i forhold til forårets lancering?

”Til forårets lancering havde vi fokus på billeddeling uden samtykke. Digitale krænkelser rummer meget mere end det; både falske profiler, digital mobning og chikane, som vi også har fokus på i denne kampagne. Denne gang er kampagnen baseret på personlige fortællinger for at gøre det mere nærværende og mere relevant,” siger Marie-Louise Gottlieb Munck og tilføjer:

”Drum har været vores kreative bureau på kampagnen, og vi valgte dem, fordi de havde nogle gode idéer til, hvordan vi kunne sætte fokus på digitale krænkelser og løfte kampagnen til et nyt niveau.”

OMD har i en årrække været Telenors mediabureau, og teleselskabet har også før – bl.a. på digitale produktioner – arbejdet sammen med OMD’s kreative søsterbureau, Drum Cph. Dette ændrer ikke ved &Co’s rolle som Telenors kreative leadbureau.

Hvad angår den aktuelle kampagne, har den allerede nu fået god respons, oplyser Marie-Louise Gottlieb Munck:

”Alene på Telenors sociale medier er vi nået ud til mere end 1,4 mio. unikke danskere. Det er et aktuelt og relevant emne, og netop derfor oplever vi også, at debatten i høj grad i er i gang.”

Det er heller ikke på nogen måde tilfældigt, at de personlige fortællinger fylder i kampagnen, tilføjer Claus Andersen, managing director i Drum:

”Der er rigtig mange følelsesladede og opsigtsvækkende historier at dele om digitale krænkelser. Derfor er vi glade for, at TV 2 Echo har valgt at fortælle netop nogle af disse historier i en dokumentarisk form, som samtidig taler de unges sprog.”