Telenor rydder op i produkterne – og i markedsføringen

Peter Engholm
25@mail.dk

Med sin største kampagne siden fusionen af Sonofon og Cybercity går Telenor ud med en forenklet prisstruktur – og en tilsvarende enkel kommunikation.

“Vi har kunnet høre og mærke, at der var behov for enkelhed.”

Sådan lyder meldingen fra Telenors marketingdirektør, Peter G. Jørgensen, om baggrunden for – og tilgangen til – teleselskabets aktuelle kampagne.

Enkelhed i prisstrukturen, hvor 16 modeller er blevet skåret ind til 5, opkaldsafgiften er fjernet, og en mobil koster det samme, uanset typen af abonnement. Men også en enkelhed i udtrykket og i kommunikationen, der har savnet en klar linje – fra den indledende “brug verden” til den seneste, hvor to sælgere hiver banan og bondegård frem for at forklare om smart-aftaler.

“Vi gik til vores bureau, Bates, med oprydningen og enkelheden for at høre, hvordan vi kunne kommunikere det. Og det sker med et enkelt grafisk udtryk i form af et udråbstegn. Samtidig tog vi en tur rundt i landet for at høre, hvad kunderne har at sige om branchen – og disse kontante udtalelser har vi taget med i vores kampagne,” siger Peter G. Jørgensen.

Medietrykket bag kampagnen er det største fra koncernens side, siden Sonofon og Cybercity markerede fusionen for to år siden.

“Det noget mere enkle og stramme udtryk – mere jordnære – bliver i højere grad end tidligere båret af digitale medier. Det er mindre printtungt og mere CRM-relateret. Men tv fungerer fortsat som et opmærksomhedsskabe medie,” siger Peter G. Jørgensen.

Men !-kampagnen vil ikke komme til at stå alene. Der er ganske vist brug for enkelhed, men samtidig er kundernes mobiler blevet mere komplekse:

Brug verden vil stadig være en del af ligningen, da den rummer mindsettet om at hjælpe kunderne med at komme videre. 75-80 pct. af de telefoner, der sælges i dag, er smartphones, men kun 10-15 pct. af ejerne udnytter deres smartphones,” siger Peter G. Jørgensen.