Telia-direktør får ansvar for marketing i telefusion

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

TeliaSonera og Telenor har udnævnt den øverste ledelse for den planlagte fusion i Danmark.

EU-kommissionen har langt fra sagt god for den planlagte fusion mellem TeliaSonera og Telenor i Danmark, og en af konkurrenterne, 3, har åbent lagt pres på med en advarsel om, at konkurrencen vil blive svækket.

Men hos de to store telekoncerner er man fortrøstningsfulde over for at få godkendt fusionen. så fortrøstningsfulde, at man nu har udnævnt den øverste ledelse for selskabet.

Ny administrerende direktør bliver Hilde Tonner, der har været medlem af Telenor-koncernens topledelse siden 2007, og hun har stået i spidsen for industriel udvikling siden 2011.

De to øvrige medlemmer af den øverste ledelse bliver to fra Telia i Danmark.

Søren Abildgaard har siden 2011 været CEO i Telia Danmark og han får titel af viceadministrerende direktør med ansvar for privatmarkedet med brands, kanaler og marketing.

Herudover bliver Telia Danmarks CFO, Dennis Kilian ny CFO i fusionen.

Hilde Tonne, Søren Abildgaard og Dennis Kilian tiltræder dog først deres nye stillinger, efter at EU Kommissionen har godkendt det fælles selskab, hvilket ventes at ske i anden halvdel af 2015.

Men allerede 1. august vil Hilde Tonne begynde som leder af en lille gruppe af medarbejdere fra TeliaSonera og Telenor, der med base i København forbereder fusionen af de to danske forretninger.

På bureaufronten har Søren Abildgaard som Telia-chef valgt at samarbejde med Hjaltelin Stahl, mens Telenor har samarbejdet med &Co.

Telenors danske direktør, Marek Slacik stoppede for en måneds tid siden og blev erstattet af Jesper Hansen.