Tidl. bureaudirektør: Danmark mangler en stærk fortælling

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Branchefolk i medierne: Den nuværende direktør i Visit Denmark mener, at Danmark ikke skaber genkendelse og gennemslagskraft fordi vi bruger for mange forskellige udtryk.

Jan Olsen, tidligere direktør og partner i Sepia og formand for DRRB, reklamebureauernes brancheforening, nu adm.dir. i Visit Denmark, skriver i et indlæg i Børsen, at Danmark præsenterer sig selv overfor udlandet med for mange forskellige udtryk og logoer.

Det betyder, at Danmarks brand dermed forbliver et mysterium og at kendskabsgraden til vores land er lig nul.

Som eksempler bruger han, at Danmark i november i 2009 under Kronprinsens besøg i Vietnam brugte en svane som logo i blålige nuancer.

Ved Expo 2010  brandede Danmark sig som ’Land of Welfairytales’ i rødlige nuancer. Og sidste år under Kronprinsparrets besøg i Australien, var det under parolen ’State of Green’ med brug af grønne nuancer.

Jan Olsen skriver endvidere: ’Vi mangler en stærk fortælling om, hvad Danmark står for og udpegning af vores globale styrkeposition. Vi fortæller mange gode historier om Danmark, men vi udnytter ikke den genkendelse og gennemslagskraft, der skabes, når alle aktører bidrager til den samme fortælling’.

Det kræver – fortsætter den tidligere reklameformand – en fælles historie, brandingplatform og værktøjskasse, når vi rejser ud i verden og viser Danmark frem (Børsen, p. 2).