Der er tilsyneladende et voksende marked for at bruge musik kreativt – det være sig musik og lyde alene eller sammen med en udøvende kunster. Det ses i flere deciderede musikbureauer, men nu også i et nyt initiativ fra professionelle komponister og sangskrivere, der i samarbejde med virksomheder vil søsætte en række ambitiøse projekter, som bl.a. fokuserer på at bruge musik og lyde til at skabe innovative produkter og anderledes markedsføring. Projektet MusicBusiness 2020 er søsat med en millioninvestering af landets tre komponistforeninger.
Tilgangen er, at erhvervslivet har fod på lean, blue ocean, balanced score card, men ekspertisen er mindre udtalt, når det drejer sig om følelser som virkemiddel.
Som Director of Business Development i projektet har man ansat en tidligere bureaudirektør, CEO i Hill & Knowlton, Jens F. Kofoed.
”Musik og brands bliver det nye sort i alt fra in- og ekstern kommunikation, HR-processer, produktudvikling og til brand loyality programmer. Jeg ser mange muligheder for, at visionære virksomheder kan drage nytte af de krøllede hjerner fra musikkens verden. Jeg håber, at danske erhvervsledere vil tage imod vores invitation til at deltage i samspillet mellem kunstnere og erhvervsliv,” siger Jens F. Kofoed og tilføjer:
”Vi er i øjeblikket ved at etablere såkaldte ”Soundboards” for erhvervsledere. Her samler vi erhvervsfolk, som er interesserede i ideen om, at musik og lyde kan medvirke til virksomhedernes værdiskabelse. Parallelt etablerer vi flere netværk med komponister og sangskrivere, der ønsker at deltage i samspillet med erhvervslivet.”
Ud over allerede eksisterende produkter som lyd-logoer, lyd-branding, virksomhedsjingles og produktlyde arbejdes der på at udvikle andre helt nye ”produkter”, hvor komponisternes kompetence er drivkraft. Udviklingen må meget gerne ske i samarbejde med den enkelte virksomhed.
MusicBusiness 2020 har etableret et sekretariat med fem ansatte, heriblandt en netværks facilitator og en coach, der skal hjælpe med at guide de konkrete projekter.
Ideen til MusicBusiness 2020 er skabt i Danske Komponister og Sangskrivere, der består af de tre komponistforeninger DJBFA, DPA og DKF. Tilsammen repræsenterer de flere end 2500 professionelle komponister, sangskrivere og tekstforfattere.