Af Peter Engholm 25@mail.dk

Flying Tiger Copenhagen er ude med sin første reklamekampagne nogensinde – med sit nye bureau og målet om at ramme andre end ambassadørerne.

Kald det et tigerspring. Det er, hvad detailkæden Flying Tiger Copenhagen har foretaget marketingmæssigt i år – og som i dag kulminerer med kædens første reklamekampagne.

Flying Tiger Copenhagens nye globale marketingdirektør, Klaus Vemmer, har ansat en ny marketingchef (Dorte Kryger), en egentlig marketingafdeling er opbygget – og først blev Hjaltelin Stahl valgt oven på en pitch, og siden blev Motor Agency hyret til at eksekvere den julekampagne, som lanceres i dag. Den kan ses forneden.

Reklamekampagnen går ud på bl.a. tv, radio, outdoor og nettet. Også her er der tale om et stort spring, idet Tiger først har kommunikeret via den enkelte butik – suppleret med sociale medier.

I dagens udgave af Børsen gør Klaus Vemmer op med den hidtidige tilgang:

”Vi er hoppet ud af skabet og er begyndt at agere, som alle andre har gjort altid.”

Det gælder primært den brede annoncering, for sociale medier ville være for snævert et fokus:

”Det er ingen tvivl om, at for et år siden troede man, at hvis man bare på Facebook og Instagram, så var det fint. Men du rammer stort set kun de mennesker, der allerede har valgt dig. Du får alle ambassadørerne, men vi får ikke skabt kontakt til alle dem, der ikke er ambassadører,” siger Klaus Vemmer til avisen.

Julemanden – ikke Santa Claus, men Shopperclaus – og kalendergaver bliver krumtappen i kampagnen, der kører i Danmark. Men den er skabt til at kunne bruges på alle Flying Tiger Copenhagens 29 markeder, og 9 af disse lande vil bruge dele af den nye kampagne i deres fremstød for kalendergaver.

Kommentarer

  1. Kim Jong Andersen, 31 oktober 2016 13:47
    Spøjst nok, at Tiger er nået til denne konklusion, når nu WARC lige har været i Danmark og fortalt os, at i forhold til best practice, er det nærmest det stik modsatte, der skal til…: http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Artikler/2016/Uge-44/Analyse-Her-er-ingredienserne-i-award-vindende-kampagner

    Jeg forstår skam godt behovet for at nå nye kunder udover ambassadør-rækkerne og for så vidt også valget af TV i den anledning. Men det er jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan opnå en høj dækning, der også rækker udover kernekunderne, hvis man har lavet noget originalt content til SoMe, der rent faktisk er så interessant, at folk begynder at dele det? På den måde kunne man også være provokerende og sige, at TV er redningsplanken, hvis man ikke har noget at sige, synge eller vise frem, der er så interessant, at det kan skabe høj dækning på SoMe.

  2. Ja fuck Facebook og Instagram, Klaus. Brug hele lortet på Tv. Din målgruppe på 50+ sidder klar foran skærmen kl 20.

    Jøsses.

    PS. Du kan også gå helt gak gak og lægge din reklamefilm på youtube. Den går sikkert viralt, som de unge siger. Skøre julemand er bare så mega niiiice.

  3. Julemanden ønsker alle effektive kampagner. Så måske Tiger har kigget på dækningen for div. medier (tv, print, fb, mv.) – når de nu gerne vil sælge varer i dec. (og andre måneder)
    Det er trods alt svært at få en negativ ROI til at blive positiv – selv om det snart er jul.

  4. Hvad er problemet? Læs lige overskriften igen, hvori står at SoMe ikke er nok og det har han da ganske ret i.

    Han begrunder det oven i købet med at dem de rammer på Facebook allerede kan li dem.

    Er der nogen her der påstår at SoMe er nok for en forretning af Tigers størrelse.

    Hvis ikke, så slap dog lige lidt af. Der er altså andet i denne verden end sociale medier og hamrende kedelig underholdning, som helt ufrivilligt kastes i hovedet på alt og alle via en 13 tommer skærm.

  5. Hvorfor er det flotte, sympatiske “multikulturelle” og stramme univers ikke ført igennem på TV? Jeg tænker, at det vil underminere min købsoplevelse, for det stramme univers har opvejet og måske oven i købet “forgyldt” produkterne, som jo ellers er alskens billigt tingeltangel fra Østen. Nu er både kommunikationen og produkterne billige.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club