TikTok til Bureaubiz: Her er et råd til danske bureauer og annoncører 

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Creative Club fik i sidste uge en personlig orientering fra TikTok. Nu følger platformen op med svar til Bureaubiz: TikTok er opmærksom på bekymringerne fra annoncører og bureauer – og kommer med en anbefaling til dem.

TikTok rakte ud til Creative Club, og i sidste uge orienterede TikTok repræsentanter fra bestyrelsen og sekretariatet. 

Og Bureaubiz stillede efterfølgende spørgsmål til TikTok. Det har taget en lille uge – ikke at stille spørgsmålene, men at få svarene. 

Ventetiden gav til gengæld mulighed for at kaste Novicell ind i spørgsmålspuljen. Digitalbureauet, der er blandt landets absolut største, meddelte i fredags, at man ”indstiller alle aktiviteter på TikTok”. 

Debatten om TikTok tog fart herhjemme den 1. marts, da Center for Cybersikkerhed (CFCS) lagde en anbefaling om TikTok offentlig ud – en anbefaling, der reelt gik ud på at fraråde statslige ansatte at installere TikTok på tjenstlige enheder. Det skete bl.a. med disse ord: 

”TikTok er ejet af virksomheden ByteDance og (…) underlagt kinesisk sikkerhedslovgivning (..,) Flere af de datakilder, som TikTok har mulighed for at indsamle, kan potentielt anvendes til at udføre spionage mod brugere af app’en.”

Parisa Khosravi, head of communications for TikTok i Norden, stiller op til Bureuabiz’ spørgsmål: 

Hvad er jeres reaktion på CFCS’ anbefaling? 

“Det er op til hver enkelt organisation at afgøre, hvilke sociale medie-apps de tillader på deres medarbejderes telefoner. Men vi synes, det er ærgerligt, når forbud bliver besluttet uden yderligere overvejelser. Især fordi CFCS’ vejledning ikke er baseret på nogen specifikke beviser eller hændelser. Vi mener, at denne vejledning er misvisende, og vi står til rådighed for at tale med alle organisationer og virksomheder, som gerne vil vide mere om vores arbejde med datasikkerhed.”

Danske myndigheder bekymrer sig om brugernes datasikkerhed. Er det i dine øjne rimeligt, at TikTok bliver vurderet på sin datasikkerhed?

“Vi er opmærksomme på bekymringerne, og det er derfor vigtigt for os at understrege, at vi ikke indsamler mere data end andre social media apps. Vi har en robust sikkerhedskontrol og åbner nu nye datacentre i Europa – herunder ét i Norge – der skal håndtere alt europæisk data lokalt. Vi indgår også et partnerskab med et europæisk sikkerhedsfirma, der som tredjepart skal validere vores datakontroller og -beskyttelser, overvåge datastrømme, udføre uafhængig verifikation og rapportere evt. hændelser.”

Hvorfor har TikTok været så længe om at reagere på kritikken?

“Vi har hele tiden været tilgængelig for medier, virksomheder, politikere og andre organisationer, der har haft interesse i at høre mere om vores tilgang til datasikkerhed. Vi har stillet op til adskillige interviews på tværs af danske medier og mener det er vigtigt at bidrage med fakta og fortælle vores side af historien,” svarer Parisa Khosravi.

Kan du forstå danske bureauer og annoncørers bekymring for TikTok i lyset af den debat, der foregår?

“Vi er opmærksomme på bekymringerne, men vi oplever også, at vi bliver brugt som politisk fodbold i den geopolitiske situation mellem USA og Kina. Vi er glade for, at mange bureauer og annoncører er opmærksomme på dette og har en fakta-baseret tilgang til deres valg og anbefaling af platforme. Hvis der er bureauer eller annoncører, der stadig har spørgsmål vedrørende datasikkerhed, er de velkomne til at kontakte os.”

Novicell har offentliggjort, at de ikke vil længere have TikTok som en del af paletten over for deres kunder. Hvad er TikToks reaktion på det?

“Jeg kan ikke kommentere enkelte virksomheders rådgivning om TikTok, men generelt er det ærgerligt, når beslutninger bliver truffet uden yderligere overvejelser. Når det er sagt, er vi glade for, at mange bureauer og annoncører fortsat bruger og anbefaler TikTok som en platform til at nå danskerne, hvor de er – og det kan de sikkert gøre.”

Hvilket råd vil du give danske bureauer og annoncører, der overvejer eller genovervejer deres brug af TikTok som markedsføringskanal?

“Jeg vil anbefale, at man ser lidt på, hvordan TikTok rent faktisk arbejder med datasikkerhed. Mange af de sikkerhedstiltag, som TikTok foretager, er meget mere vidtrækkende, end hvad vi ellers ser i branchen. 150 millioner europæiske brugere er på platformen i dag, og binder brands og forbrugere sammen på en helt ny måde, så markedsføringspotentialet er stort for mange danske brands,” svarer Parisa Khosravi.