Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

822 arbejder er til bedømmelse i dag på Mediehøjskolen, når juryen – 90 top-personer inden for dansk kreativitet – skal finde frem til Creative Circle Awards 2009.

Vi tager den én gang, og så snakker vi ikke mere om dét: Nej, der er ikke en ekstraordinær stor koncentration af sortklædte og af hættetrøjer, når toppen af dansk kreativitet inden for reklame, digital og design mødes.

Måske dog lidt kraftigere brillestel i forhold til dansk landsgennemsnit og helt afgjort en stærk overrepræsentation af mænd, da juryen ved Creative Circle Award 2009 trådte sammen i morges.

Det, der prægede stemningen, var – under morgenmaden og før Creative Circles formand, Dorte Nielsen, bød velkommen – gemytlighed. Ikke at juryen på nogen måde er selvsupplerende, men førende kreative er ikke siden sidste år holdt op med at være kreative – og med at markere sig ved priser – og derfor har mange været med flere gange før.

Mange kender rigtigt mange, men det gør ikke juryen eller Creative Circle til en lukket fest – det vidner netop om åbenhed, når Bureaubiz må have en journalist til stede på dagen. Også når juryerne inden for de enkelte kategorier mødes.

Naturligvis med oberservatør-status – en flue på væggen, om end en til tider gnæggende flue under visningen af de indsendte arbejder i kategorien “ongoing activities, advertising”.

Den gemytlige, åbne stemning blev kort inde i formiddagen suppleret med det strengt faglige. Først skulle juryen – de voksne – som en slags opvarmningsøvelse bedømme de indsendte arbejder i Young Creative Circle Award. Her blev det understreget, at bedømmelsen skulle foregå i stilhed – trangen til at diskutere fag måtte dølges.

Og denne trang må tøjles yderligere, idet de enkelte juryer – også på relativ tavs, ikke debatterede vis – først skal krydse af på deres stemmeseddel. Herefter registrerer Creative Circles førerbunker stemmerne og tæller sig frem til de sikre – både de sikre deltagere på shortlisten og de sikre ikke-deltagere. Tilbage vil være en række runners-up, som juryerne får udleveret på en liste sammen med de allerede indstemte shortliste-arbejder – og må der debatteres.

Jurydagen afsluttes med en middag. Og om fire uger afholdes Creative Circle Award 2009 i Tivolis Koncertsal.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club