Tilbudsaviser flytter kun de mest illoyale forbrugere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men reelt spiller aviserne måske en større rolle som dialog mellem de faste kunder og butikkerne. Under alle omstændigheder er behovet for at integrere tilbudsaviserne tiltagende.

15-17 pct. siger, at tilbudsaviser kan få dem til at flytte deres indkøb, og de repræsenterer dagligvareindkøb på ca. 11 mia. kr., lød det glade budskab fra Republica, da bureauet i dag præsenterede det nye PostkasseMeter, som er blevet til i samarbejde med TNS Gallup.

Nu er det jo nok mere tilbuddene, der flytter end selve aviserne – de er mediet for tilbuddene – og i øvrigt kan man sige, at man her arbejder med den mest illoyale gruppe af forbrugere. Fanger du dem i en uge, er de væk i næste, hvis en anden har et bedre tilbud, og så kan man jo diskutere, hvor interessante, de er.

Man kan også stille det op på en anden måde. 15-17 pct. kan flyttes, men 60-70 pct. læser aviserne, og værdsætter dem. Den viden er ikke ny, og analysen bekræfter det. Så hvad er det, der sker hos alle de andre?

Analysen fortæller bl.a., at mange forbrugere lægger meget vægt på, at de kan lide at handle i butikken. Kan de ikke det, får tilbudsavisen ikke mange chancer, og dermed kommer der et helt andet perspektiv på tilbudsavisen. Nu bliver den en del af den løbende dialog mellem butikker og deres kunder, og en mere integreret del af hele marketing-mikset.

Og det er lige hvad adm. dir. Michael Thim, Initiative Universal, peger på. Han optrådte også på dagens konference, og han mener, at der er et tiltagende behov for at tilbudsavisen tænkes sammen med den øvrige markedsføring.

“Tilbudsaviser er et meget stærkt medie, men det kan i aftagende grad stå alene, og effekten kan helt klart øges, hvis man finder ud af at kombinere den med andre medier. Desuden mener jeg, at der er behov for at udvikle koncepterne og distributionen, så man kan målrette dem meget mere og undgå, at de sluger en for stor del af ressourcerne”, siger Michael Thim.

IUM’s egne analyser peger på, at der ikke er mere end 8 pct., som rent faktisk skifter dagligvarebutik som følge af en tilbudsavis. På udvalgsvarer er tallet meget lavere.

“Der er ingen tvivl om, at tilbudsavisen spiller en stor rolle som dialog mellem butikken og kunderne”, siger Michael Thim.

Republicas PostkasseMeter vil komme til at bygge på 100 ugentlige interviews med en kvartalsvis afrapportering. Analysen sigter bl.a. på at styrke viden om, hvad der virker og ikke gør i designet af tilbudsaviser.