Tilbudsaviser mister popularitet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Formentlig et resultat af, at mængden er blevet for stor. Antallet af ”Nej tak” skilte er nu oppe på 20 pct. – husstandene læser dog stadig tilbudsaviser.

2 ud af 3 danskere synes, de får for mange tilbudsaviser, og antallet af husstande med “Nej tak” på postkassen er nu oppe på 570.000 – eller lig med 20 pct.

Det fortæller Jyllands-Posten i dag – bl.a. på basis af en Synnovate-analyse for Færdselsstyrelsen.

Analysen viser, at danskerne fortsat er flittige læsere af tilbudsaviser, men mængden er nu så stor, at den kalder på handling, og rapporten anbefaler, at man ser på, hvordan mængden kan holdes nede.

“Da 68 pct. af alle borgere mener, at de modtager for mange reklametryksager, giver det grund til at overveje at regulere mængden…”, skriver rapporten og tilføjer, at det f.eks. kunne være at indføre et loft.

Samtidig er Forbrugerombudsmanden på vej med nye regler, der skal sikre, at “Nej tak” skiltene bliver respekteret bedre.

Coop og Post Danmark affærdiger ideen om et loft som umulig. Men Coop fortæller, at man arbejder på at lokke forbrugerne ind på alternative medier som f.eks. internettet.

Og stadig flere danskere læser deres tilbudsaviser på netop internettet. Over for Bureaubiz oplyser Benjamin Folkmann Hansen, adm. direktør i MinReklame, at mere end 150.000 unikke forbruger læser tilbudsaviser på minreklame,dk eller på forbrugermail.dk, der begge er ejet af Søndagsavisen. Selskabets distribuerer tilbudsaviser digitalt for over 60 danske detailkæder.

“MinReklames seneste læserstatistikker viser, at op mod 35 pct. af læserne ikke modtager de husstandsomdelte tilbudsaviser, idet husstanden er tilmeldt “Ingen reklamer – tak”, siger Benjamin Folkmann Hansen.