Tilbudsaviser udsat for nyt massivt angreb

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Og denne gang er det ikke fra politikerne. Derimod har forskere på CBS lavet en rapport, der siger, at tilbudsaviser koster dagligvareleverandørerne 12 mia. kr. og giver højere priser til forbrugerne.

Regeringen er i øjeblikket ved at foretage en knibtangsmanøvre på tilbudsaviserne ved dels at have bebudet en afgift på ca. 400 mio. kr., dels ved at overveje at indføre en ja-tak ordning til mediet – frem for den nuværende nej-tak ordning.

Men det aktuelle angreb kommer ikke på politisk side, men fra to forskere på CBS – lektor Claus Varnes og ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen – der i en diger rapport konkluderer, at tilbudsaviserne koster forbrugerne op mod fem mia. kr. i for høje dagligvarepriser samt dagligvareleverandørerne 12 mia. kr. i rabatter og markedsføringstilskud.

Rapporten, med titlen Effekter & virkningsgrader af markedsføring – Casestudie af tilbudsaviser i detailhandlen, blev bl.a. behandlet i DRs Penge-magasin onsdag aften og uddybet på et Berlingske-seminar på CBS i dag.

De 12 mia. kr. fra leverandørerne karakteriseres af Per Østergaard Jacobsen som en kædetold, typisk er den på 19 pct. – i nogle tilfælde op til 40 pct.

Og når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen angiver, at danskerne betaler 8-10 pct. for meget for dagligvarer, så ligger forklaringen ifølge rapporten netop systemet bag tilbudsaviserne.

Men Niels Jensen, direktør for Dagligvareleverandørerne, var – ved dagens seminar – ikke voldsomt utilfreds med “kædetolden”. Det skyldes, at dagligvareleverandørerne ikke ser på markedstilskuddet isoleret, men at man i forhandlingen med kæderne ser på den samlede forretning.

At tilbudsaviserne skulle være med til at forhøje priserne på dagligvarer, kunne han heller ikke godtage. Men det var primært på baggrund af en analyse, som er udkommet efter rapporten er blevet færdig, nemlig så sent som i mandags.

Analysen er fra analysebureauet Nielsen, og ifølge Niels Jensen viser den, at det er momsen, der i høj grad skyldes, at dagligvarepriserne i Danmark er højere end i resten af Europa. Og så mente han også, at det høje lønniveau i Danmark spiller en rolle.

Niels Jensen citerede Nielsen-rapporten for at påvise, at fødevarepriserne ikke er – som det eller ofte nævnes – 10 pct. højere end resten af Europa, men derimod på indeks 104 (før afgifter), hvilket er ca. i midten af de lande, vi sammenligner os med.

Iøvrigt mente Niels Jensen, at tilbudsaviser var det mest målrettede og effektive medie, der fandtes i dag og det var en anden oplægsholder, Carsten Hansen, direktør i Føtex naturligt nok fuldstændig enig i.

At vi vil komme til ændringer på området for tilbudsaviser, er dog uomtvisteligt.

Både Føtex-direktøren, DRRB-formand, Mona Juul, samt direktør for FK distribution, Mads Dahl Andersen, som efterfølgende var med i panelet på seminaret, var alle enige om, at tilbudsaviser har toppet og om 10-15 år vil tilbudsaviser være erstattet af andre – nye – medier.

Diskussionen af rapporten og tilbudsaviserne kommer i øvrigt samme dag, som Forbrugerombudsmanden sammen med en række organisationer (herunder DRRB og Annoncørforeningen) og distributører præsenterer en ny og forbedret nej-tak ordning til reklamer.

Ordningen, der allerede er trådt i kraft, gør det endnu lettere at tilmelde sig, og som noget nyt vil også erhvervsdrivende få mulighed for at tilmelde sig den.