Af Peter Engholm, journalist

Bureaubureau skulle formidle opgaver fra virksomheder og organisationer til bureauer, der abonnerede på platformen. Stifterne ejer selv et bureau – det går fint, men platformen er gået konkurs.

”Danmarks største bureauplatform siden 2013” er gået konkurs. Det er kulminationen på et års intenst forløb for Bureaubureau. I september 2020 kom selskabet til verden, og en lang række bureauer – reklame, digital, design m.m. – mærkede efterfølgende til offensiven fra Bureaubureau.

Forretningsideen var denne: Fra virksomheder, organisationer og institutioner skulle Bureaubureau indhente opgaver, der så blev matchet med tre af de bureauer, der abonnerer på platformen. De udvalgte bureauer kan så byde ind på opgaven. Afsættet var en stor bureau-database oprettet tilbage i 2013. 

Stifterne af Bureaubureau ApS, Emil Jørgensen og Mikkel Gisleson Steffensen, ejer også marketingbureauet Makeitmedia, og det lille bureau ser – ifølge cvr.dk – ud til at gå godt.

Men Bureaubureau er netop gået konkurs. Stifterne, der også udgjorde direktionen i Bureaubureau, retter enhver henvendelse til kurator Claus Hastrup Knudsen fra Nemeth Sigetty, der imidlertid kun lige har fået sagen og derfor endnu ikke har nogen kommentarer.

Tavshed efter at regningen var betalt

Konkursen kommer ikke nødvendigvis bag på dem, der har kendt til Bureaubureau – heriblandt de 30 bureauer, som den seneste tid har delt deres erfaringer med platformen, samt de bureauejere, der har givet den dumpekarakter på Trustpilot.

Faktisk var Bureaubiz allerede i gang med historien, da konkursen blev meddelt.

Allan Knudsen, der ejer Macadesign, siger om sit forløb med Bureaubureau:

”Jeg blev ringet op af en sælger og fik en ordning, hvor jeg skal betale 5.000 kr. ekskl. moms i kvartalet. Jeg spurgte, om jeg kunne forvente 10 leads eller 100 leads, og fik at vide, at det ville være flere end 10. Jeg fik to henvendelser fra Bureaubureau: Det ene var regningen, den anden var en påmindelse om regningen. Jeg betalte, men modtog stadig ingen leads. Jeg ringede til Bureaubureau, uden at nogen svarede, og jeg ringede dagligt i tre uger. Og skrev til de fire mailadresser, jeg havde på dem. Ingen reaktion.”

28 ud af 30 bureauer var utilfredse

Tavsheden fra Bureaubureau fik Allan Knudsen til at kontakte de øvrige bureauer på oversigten. Han stoppede ved 30:

”Nogle bureauer havde ingenting modtaget, andre havde fået 1 eller 2 opgaver at byde ind på i begyndelsen og derefter ingenting. En enkelt var slet ikke tilmeldt ordningen, men stod alligevel på deres site. Kun et par stykker var ok tilfredse – men dog ikke mere end, at de ikke ville fortsætte abonnementet.”

Allan Knudsen tilføjer:

”Efterfølgende kom jeg i telefonisk kontakt med en af ejerne – ikke via Bureaubureau, men Makeitmedia. Han undskyldte, at der ikke var sket noget, men han havde lige modtaget en opgave, som han syntes, jeg skulle byde ind på.”

Topkarakterer til at begynde med

Bureaubureau fik sin første anmeldelse på Trustpilot i januar i år, og i de følgende 6 måneder kom der flere; i alt 15 femstjernede og 1 firestjernet anmeldelse

En af topanmeldelserne kommer fra et bureau, der på anmeldelsestidspunktet ikke engang var at finde i databasen, men derfor kan bureauet jo godt have været med, når Bureaubureau præsenterede sine kunder for tre bureauer.

En anden topkarakter kommer fra en Søren Steffensen. Ifølge Danmarks Statistik hedder 40 personer i Danmark Søren Steffensen, så det behøver ikke at være den samme person, der på daværende tidspunkt var freelancer på Makeitmedia.dk.

At Bureaubureau var søster til et bureau, undrede Allan Knudsen:

”Bureaubureau lever af at skaffe leads. Beholdt de så nogle af disse leads til det bureau, som de deler adresse med i Odense?”.

Dumpekarakterer til Bureaubureau

I denne uge begyndte dumpekarakterer til Bureaubureau imidlertid at dukke op på Trustpilot. Blandt disse særdeles krasse kritikere, der alle havde abonneret på platformen, var William Paix, stifter og kreativ dir. i Milk, og Finn Willams, direktør i Williams + Creative. Sidstnævnte skriver bl.a.:

”Vi arbejder kun B2B, og det oplyste jeg sælgeren. Så kom der et bud på et menukort til en restaurant.”

Per Tornvig, der er CEO i Superego, nåede at give Bureaubureau to stjerner:

”Tidsfristen har altid været ganske kort uden tid til forarbejde, og opgaverne har aldrig været klart defineret,” lyder en del af anmeldelsen, der havde denne profetiske overskrift:

”Konceptet er desværre ikke godt nok”:

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club