To bureauer bag lokal dansk Coca-Cola succes

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Coca-Cola vil sprede glæde, og det har et mediabureau og et digitalt bureau i fællesskab oversat til en dansk kampagne med en kendt musiker i front.

Share a little happiness er et globalt kampagne-tema for Coca-Cola – men uden mellemrum er det også et site, der rummer en dansk fortolkning af temaet: www.sharealittlehappiness.dk

Bag den lokale danske kampagne står IUM og Subsero, og det ser ud til, at de er lykkedes med forehavendet. I hvert fald praler Coca-Cola nu med at have nået 800.000 danskere i kampagnens første to uger.

Grundideen er at få danskere til at gøre noget, hvor de gør andre glade – og deler det med andre på sitet.

Kampagnen er båret af en satsning på content marketing frem for en traditionel mediekampagne.

Den stærke kampagnestart hænger ifølge Frederik Scholten fra IUM netop sammen med et strategisk valg om at nedtone brugen af traditionelle medier og fokusere på at skabe det stærkeste content til målgruppen, der i dette tilfælde er unge i alderen 15–25.

”I arbejdet med at udvikle konceptet har vi fokuseret på, at kampagnebudskabet skulle spredes næsten udelukkende gennem den interaktion, som brugerne ønsker at dele med hinanden,” siger Frederik Scholten og fortsætter:

“Hos Coca-Cola arbejder man typisk med et 70-20-10 princip omkring allokering af mediebudgetter, hvor 70 % af budgettet normalt går til de breddeskabende mere traditionelle marketingformater, mens 10-20 % bruges på mere nyskabende og eksperimenterende tiltag. Med denne kampagne har vi faktisk vendt dette på hovedet og allokeret 70 % til at få skabt indholdet, der skal tiltrække målgruppens interesse og selve bevægelsen #sharealittlehappiness, der bliver kampagnens omdrejningspunkt.”

Bureauerne har fået en prominent ambassadør i skikkelse af Rasmus Seebach, der selv i et par videoer overrasker fans.

”Rasmus Seebach har været med til at bestemme det indhold, der driver bevægelsen, og han værdsætter, at samarbejdet med Coca-Cola giver mulighed for at videregive gode oplevelser til nogle af de mennesker, som han i det daglige rigtig gerne vil gøre noget for. Betragtet som brand har Coca-Cola og Rasmus Seebach derfor meget tilfælles, og det er hele grundlaget for samarbejdet,” siger Rasmus Jacobsen, senior projektleder på Subsero, der bl.a. har varetaget samarbejdet med Rasmus Seebach og udviklet kampagneplatformen.

#Sharealittlehappiness ligger simultant med optakten til udgivelsen af Rasmus Seebachs nye album, der udkommer d. 4. november.

https://www.youtube.com/watch?v=s8EbEjcUn7Q

https://www.youtube.com/watch?v=cfvhQkTCqi8