By-branding vinder om sig – alene inden for de seneste måneder har Bureaubiz omtalt brandingen af både Hedensted og Brønderslev. Og nu spørger Randers sig selv: ”Hvad er vores DNA? Hvordan er vi anderledes? – eller Randerledes?”
Spørgsmålene vil både borgere og erhvervsliv få i arbejdet med, hvad Randers skal være kendt for. Første led i arbejdet er ”Randerledes – nu er ordet dit!”, og processen bliver drevet i samarbejde med Advice og det lokale bureau Makers/Pointe.
Målet er at få Randers tydeligere på Danmarkskortet – på engagerende vis.
”Vi tror på værdien af at involvere og forankre. Branding er ikke bare fin indpakning eller et smart udtryk. Det er en proces, hvor vi skal finde frem til vores fælles brand her i Randers Kommune ved at inddrage og lytte til borgere og erhvervsliv. Jeg ser meget frem til at komme i gang,” siger borgmester i Randers kommune, Claus Omann Jensen.
Han ser et stort potentiale i netop at sætte ord og fortælling på et område, fordi det kan være med til at flytte selvopfattelse, skabe positive forandringer, nye fortællinger og samtidig åbne omverdenens øjne for kvaliteterne i et område. Det handler om at tiltrække flere virksomheder og borgere og dermed styrke vækst og velstand i Randers.
Claus Omann Jensen er – nok næppe så overraskende – allerede klar med et bud på Randers særlige position:
”Folk i Randers er præget af opfindsomhed og arbejdsomhed med en hang til at gennemføre skæve ideer. Det er da et ret godt udgangspunkt i en omskiftelig verden.”
Hos Advice siger Rune Dalgaard, chefrådgiver og leder af Brand Strategi:
”Vores tilgang er i virkeligheden ret enkel: Det største aktiv, Randers har, er de mennesker, der bor, lever og arbejder her. Så vi starter arbejdet med åbent at spørge og involvere borgere og aktører i Randers, og med den viden kan vi udvikle et stærkt brand for Randers. Det skaber langt mere værdi for Randers end et slogan eller logo nogensinde vil komme til at gøre”,
Arbejdet går i gang i løbet af april. Man vil over de kommende måneder bl.a. kunne give sin mening til kende via Facebook og til et brand-team, som vil bevæge sig rundt i kommunen.
Branding af Randers Kommune blev udbudt i efteråret 2014 efter beslutning af Randers byråd. I alt er der afsat 925.000 kr. af til at gennemføre brandingprocessen, der skal munde ud i, at borgere og erhvervsliv i Randers i fællesskab får en ny fortælling og et fælles billede af, hvor kommunen og dens borgere og erhvervsliv er på vej hen.