Af Peter Engholm 25@mail.dk

Magnetix og Umwelt var i 10 år tæt forbundne, bl.a. med en fusion. Siden gik de fra hinanden og topper i dag listen over landets mest veldrevne bureauer. Hvad gik galt – og hvad går godt?

Det kan muligvis være en rigtig god idé at slå pjalterne sammen – og det kan også være en endnu bedre idé at gå fra hinanden igen. Det sidstnævnte er Magnetix og Umwelt et fint eksempel på.

Både digitalbureauet og reklamebureauet træder tydeligt frem i årets bureau-analyse fra Bureaubiz – med markant vækst, solidt overskud og placeret lunt i winwin-kategorien med lønninger over gennemsnittet og en lønandel under gennemsnittet.

Flotte resultater – opnået hver for sig. Men Magnetix og Umwelt var forinden sammen, i forskellige konstellationer, i 10 år. Og lad os gå tilbage til begyndelsen, ridset op af Magnetix’ adm. direktør Martin Bochineck:

”I 2000 blev Magnetix stiftet sammen med Umwelt, som vi betalte tilbage i form af en ejerandel i Magnetix. De to bureauer boede sammen, og fem år senere gik vi – sammen med Republica, et svensk og et norsk bureau – ind i Republica Gruppen.”

Han fortsætter:

”Konstruktionen fejlede ikke noget, men vi tjente ikke penge. Og efter to år med store tab – bl.a. i det svenske bureau – satte hovedejeren gruppen til salg. Magnetix og Umwelt købte sig ud, og vi indgik et krydsejerskab, så vi hver især ejede 20 pct. af det andet bureau.”

Og således blev tosomheden genoptaget. Den holdt i yderligere tre års tid, frem til foråret 2010, hvor parterne efter 10 års tæt fællesskab sagde farvel. Umwelts adm. direktør, Martin Michael Hansen, siger om bruddet:

”Digitalitet er ikke til at komme uden om, og Umwelt ville ikke overleve i længden uden at være digital. Vi skulle stå på egne, digitale ben, og derfor skiltes vi. Det skete i bedste forståelse, og vi arbejder – med Fitness World – fortsat tæt sammen.”

Blandt Danmarks mest veldrevne bureauer

I den årlige bureau-analyse fra Bureaubiz, der udkom tidligere på måneden, ligger Magnetix nu som nr. 1, og Umwelt er oppe som nr. 3 på listen over de mest veldrevne bureauer i Danmark, der måles på tre års udvikling i bruttoavance og overskudsgrad (BBPI-scoren).

Magnetix har de senere år udviklet sig eksplosivt med en vindende cocktail af digital med dialog-rødder, men Umwelt kan også se sig selv i øjnene – med flotte vækstrater og overskud, der er pæne, på trods af investeringer i seniorkompetencer. Magnetix blev først på året kåret som det digitale bureau med Danmarks bedste image, mens Umwelt igennem flere år har markeret sig stærkt i Advertising Effectiveness Award.

Selv om det er to selvstændige bureauer i dag, skinner den fælles forhistorie igennem, når de to direktører skal beskrive, hvad der har sikret de seneste års flotte regnskaber.

”Magnetix’ fremgang skyldes ikke én enkelt ting, men tre: Vores unikke position, vores evne til at rekruttere de rette mennesker, og en stærk operation. En væsentlig forudsætning for god indtjening er at pakke apparatet godt – altså at få fordelt 50 jobnumre om ugen på 120 personer så alle er beskæftiget,” siger Martin Bochineck.

Fra Umwelt lyder opskriften således:

”Købmandskabet er centralt, og vi har fokus på dét, vi kan; Integreret marketing og konceptudvikling med digitalt afsæt. Vi baserer ikke forretningen på håb – håbet om pitches og håbet om at få en ordre i hus, for så at kunne tjene på færdiggørelsen. Vi tjener penge dér, hvor vi mener, at vi er bedre end andre. Det kræver et senior-hold af kompetencer, både blandt partnerne og next-in-line,” siger Martin Michael Hansen.

Afviser ikke nye konstellationer

Så vidt de ledelsesmæssige lærepenge – men hvad med nye konstellationer? Går det så godt på egen hånd, og er i der i bagagen dårlige erfaringer med bureau-fusioner og -samarbejder, at det udelukker tætte fællesskaber?

Hvis man lagde Magnetix’ og Umwelts seneste nøgletal sammen, ville det give et bureau med næsten 112 mio. kr. i bruttoavance og et overskud på godt 26 mio. kr. – og beskæftige ca. 170 personer.

Hverken Magnetix eller Umwelt vil udelukke nye konstellationer. Omvendt har tanken ikke ligefrem førsteprioritet.

”Jeg så Republica Gruppen som et fællesskab, og ikke som et supermarked. Og hvis alle involverede er klar til at yde noget for et kollektiv, så kan det være en god idé. Markedet er mere modent til den tilgang i dag, og jeg har respekt for The North Alliance (med bl.a. &Co, red.) og for de mennesker, der er i alliancen. Men jeg har ikke travlt med at få Magnetix med i større konstellationer – det går fint på det nuværende niveau, hvor vi bl.a. samarbejder med &Co og med Advice om kunder,” siger Martin Bochineck.

Umwelt har et samarbejde – ikke et fællesskab – med Forsman & Bodenfors om kunder, og Martin Michael Hansen siger generelt:

”Et nyt kollektiv ville kunne komme på tale, hvis der var tale om interessante bureauer, der kunne komplementere os. Vi er ikke opsøgende, men heller ikke afvisende over for konstellations-tanken.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club