Responsive og In2media har fundet sammen i et utraditionelt set-up. Det er sket ud fra en viden om, at platformene i digital markedsføring er uløseligt forbundet, og at virksomheder derfor kræver, at deres digitale partnere favner flere platforme og flere redskaber.
Fair nok, men kravet udfordrer de specialiserede bureauer, der risikerer at miste kant, når kunderne også kræver bredde.
Den udfordring har ført Responsive og In2media ud i en konstellation, der sigter mod at tænke netværks-tanken videre – og til dét formål har de bureauer ansat en forbindelsesofficer midt mellem sig.
“Sandheden er, at ingen af os kan levere det, kunderne efterspørger, hver for sig, Men tilsammen kommer vi med en stærk leverance i en tid, hvor mere og mere handler om digital kundedialog og individuel behandling af kunder på digitale platforme,” siger Tim Frank Andersen, der er bestyrelsesformand i In2media.
Han peger på, at begge parter har en datadreven tilgang, hvilket bl.a. medfører et fokus på at skabe målbare og kvantificerbare resultater af det fælles arbejde. Den første lille håndfuld kunder har allerede taget positivt imod den nye konstellation, heriblandt Pandora.
“Responsive har fokus på at øge værdien af kunderelationen, og vi har en tilbundsgående forståelse for digital tilstedeværelse. Sammen kan vi finde de rette løsninger inden for CRM, digital kundeloyalitetsskabelse, relationsopbygning og digital dialogmarkedsføring,” siger Tim Frank Andersen.
Lige så let, som det tilsyneladende er at pege på fordelene ved et tæt samarbejde, lige så lidt oplagt har de sædvanlige opsætninger virket. Tomas Gorrissen, partner i Responsive, siger:
“Vi ved, at strategiske alliancer mellem bureauer sjældent fungerer særligt godt i praksis. Ofte forsøger man at insource en kompetence eller at oprette nye, fælles selskaber – men nye selskaber skyder over målet, og at insource spidskompetencer fører tit til, at kompetencen svækkes.”
Og dermed lå løsningen om en forbindelsesofficer ligefor. Valget faldt på Troels Skejlbo, der kommer fra Telenor, hvor han har været ansvarlig for online salg for alle privat- og erhvervsprodukter. I alt 7 års ansættelse i e-business på kundesiden samt 5 års ansættelse på bureau, i form af Fremfab og Tribal DDB – samt jurymedlem ved DM-dagen.
“Web og dialog passer fuldstændigt naturligt til hinanden, men der er ikke meget overlap mellem løsningerne fra In2media og Responsive – og dét giver gode muligheder for synergi ved at tænke tingene integreret. Eksempelvis besøger mange kunder en hjemmeside uden at købe noget, men de kunder skal virksomheden jo fortsat have en dialog med,” siger Troels Skjelbo.
Han er netop tiltrådt, med et skrivebord hos både Responsive og In2media. Tiden fordeles som udgangspunkt med halvdelen til hvert bureau, der i øvrigt hver betaler halvdelen af hans løn. Som forbindelsesofficer skal Troels Skjelbo skabe sammenhæng mellem digitale medier, som han erkender bliver stadig mere flydende.
“Udflydende, ja, men også sammehængende. For hvornår slutter e-mailen, og hvornår begynder websitet? Udfordringen er, at mange virksomheder har placeret dialog under marketing, mens web er i deres afdeling for e-business eller IT, og derfor udnyttes synergimulighederne ikke,” siger Troels Skjelbo.