Fem år efter lanceringen af Danske Mobilbank er banken i dag klar med en lillesøster, mobilbanken designet til Apple Watch. Og projektet er realiseret med hjælp fra to bureauer: Hello Group har stået for designet, mens Trifork har stået for app-udviklingen.
Ingen af bureauerne er som sådan nye i Danske Bank-regi. Senest tilkomne er Hello Group, der vandt en bureaukonkurrence sidste år og som – sammen med In2media – er Danske Banks bureau på mobil og webteknologi. Bureauet er bl.a. koblet på MobilePay.
Mobilbanken er på få år blevet danskernes foretrukne måde at gå i banken, kigge konti, handle aktier og betale regninger. Nu kobler Danske Mobilbank sig på Apples nye ur – og dermed en ny kanal til at håndtere sine bankforretninger.
Ca. 70 pct. af logins til Danske Mobilbank kommer fra iPhones. Derfor er det Apples ur, der i første omgang er i fokus.
Brugerne kan tjekke konti, transaktioner og depoter på uret. Det matcher urets logik, som er hurtige og enkle handlinger, når man er på farten. Skærmens lille størrelse gør det mere besværligt at indtaste tal, numre og navne ved betalinger. Derfor vil man ikke fra start kunne udføre mere komplekse handlinger.
”9 ud 10 kunder bruger mobilbanken til at tjekke deres konto. Derfor satser vi på dét. Samtidig ønsker vi at give vores kunder mulighed for endnu engang at være de første til at afprøve vores services på en ny og spændende platform,” siger Thomas Mitchell, chef for privatkundeområdet i Danmark.
Mobilbanken til Apple Watch lanceres samtidigt for bankens kunder i Danmark, Norge, Sverige, Finland og hele det britiske marked. Løsningen har været overraskende nem at udvikle. Det giver mod på mere.
”Vi vil følge udviklingen og lytte grundigt til kunderne. Hvis Apple Watch bliver en succes på bankens markeder, vil der følge flere versioner,” siger Thomas Mitchell og fremhæver, at MobilePay til Apple Watch blev lanceret i Danmark i august måned med en ambition om senere at kunne betale med uret i supermarkedet.