Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kun hvert 25. barn er med i køkkenet, når der laves aftensmad. Et nyt projekt til fem mio. kr. skal forhindre ’mad-analfabetisme’, og to bureauer er valgt til opgaven.

Med både en fysisk kogebog, som 50.000 elever med madkundskab på skemaet får udleveret, og et digitalt mad-univers vil man søge at få i første omgang de 11-13 årige ud i køkkenet.

Det er tilsyneladende nødvendigt, for en undersøgelse fra Coop Analyse viser, at blot 4 pct. af personer under 18 år er med køkkenet, når der er laves mad om aftenen.

Projektet MIT Kokkeri, der er støttet af Nordea Fonden med 5,1 mio. kr., skal få børn ud i køkkenet og forhindre mad-analfabetisme hos fremtidens generationer af unge. Bag det landsdækkende initiativ står Komiteen for Sundhedsoplysning, ’Haver til Maver’ samt Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

To bureauer blev efter en bureaukonkurrence valgt til projektet, der kører over to år: Tombola står for design af kogebogen og layout, mens PlenumX blev valgt på hele den digitale del – bl.a. koncept, design og univers. 

Hos PlenumX siger managing partner Jesper Kramer Borggaard:

”Hvor er børnene, når de ikke er i køkkenet? På de digitale medier. Derfor udviklede vi sammen med styregruppen for projektet det første ikke-kommercielle digitale mad-univers til børn og unge; mitkokkeri.dk. Det aktiverer og inspirerer brugeren til at lave mad. Der er instruktionsvideoer, opskrifter til enhver lejlighed og sæson, og de unge kan dele deres egne opskrifter, tricks og billeder af mad, de selv har lavet. Og både på sitet, Instagram og Facebook er der konkurrencer.”

Med Søren Ejlersen, kok og stifter af Aarstiderne, i spidsen skabte et hold af mad-fagkyndige kogebogen MIT Kokkeri. 120 opskrifter blev efterfølgende udvalgt af de unge. Bogen vil blive uddelt på hele landets skoler til elever, der skal have faget madkundskab i 2015 og 2016. Det gælder også de elever i 7., 8., og 9. klasse, som har madkundskab som valgfag.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club