To bureauer i front på DM-prisens shortliste

Peter Engholm
25@mail.dk

Direct Marketing er også en samarbejdsdisciplin. Det vidner årets shortliste om: Hele 30 bureauer er involveret i de 47 nominerede arbejder. Se bureaulisten og alle nominerede arbejder her.

Juryen ved Direct Marketing Prisen 2014, arrangeret af Post Danmark, har foretaget grovsorteringen: 86 indsendelser er blevet til en ikke-helt-så-kort shortliste på 47 arbejder.

Intet usædvanligt i det, for Postens pris har traditionelt mange og store huller i dørslaget, når det gælder nomineringer. Anderledes finmasket og eksklusiv er selve prisen blevet – med blot otte kategorier og ingen sølv- og bronze-muligheder.

Kigger vi nærmere på gevinstchancerne, så ser de umiddelbart bedst ud i kategorierne Bedste brug af adresseløse og Bedste loyalitetsprogram, der begge har 3 arbejder på shortlisten. Anderledes hård konkurrence er der i Bedste BtB kampagne, Bedste BtC kampagne og Bedste stopeffekt med 9-10 arbejder i hver.

DM-prisen levner også mulighed for at kreditere flere bureauer på arbejdet, og at der ikke er tale om en solo-disciplin, kan ses på shortlisten, hvor godt hver 4. arbejde har flere bureauer involveret.

30 bureauer er shortlistet, og over halvdelen har ét arbejde på listen. Øverst ligger Klausen+Partners og RelationshusetGekko med hver 8 arbejder – lidt efter følger Hjaltelin Stahl med en håndfuld nomineringer samt Director og OgilvyOne med 4 hver.

Direct Marketing Prisen 2014 finder sted den 27. maj på Hotel Tivoli Congress Center i København.

Direct Marketing Prisen 2014 – shortliste

Bureauer

  • 8  Klausen+Partners
  • 8  RelationshusetGekko
  • 5  Hjaltelin Stahl
  • 4  Director
  • 4  OgilvyOne
  • 3  Increase
  • 3  Netbooster
  • 2  Marvelous
  • 2  McCann Copenhagen
  • 2  Mediabroker
  • 2  Responsive
  • 2  Umwelt
  • 2  Vertic
  • 1  Adnuvo
  • 1  BPN
  • 1  CPH Cloud Company
  • 1  Geomatic
  • 1  Isobar
  • 1  IUM
  • 1  Jim Dandy
  • 1  Magnetix
  • 1  MediaPrint
  • 1  Nørgård Mikkelsen
  • 1  OMD
  • 1  Republica
  • 1  Robert/Boisen & Like-minded
  • 1  Roger
  • 1  TN Reklame
  • 1  Vizeum
  • 1  Zupa Recommended

Direct Marketing Prisen 2014 – shortliste

Case, virksomhed og bureau(er)

Bedste brug af adresseløse

  • Klasselotteriet, Klasselotteriet, Responsive, BPN, MediaPrint
  • Din støtte vil gøre en forskel – en fordobling af responsen via superoptimering, Ældre Sagen, Director
  • Klovn The Movie på Casino, Danske Licens Spil, RelationshusetGekko, Netbooster, Increase 

Bedste brug af data

  • Red Barnet Landsindsamling 2013, Red Barnet, OMD
  • Optimator, PFA Pension, Umwelt
  • Microsoft Office 365, Microsoft, Vertic
  • Grund til bekymring?, Falck, RelationshusetGekko, Roger, Geomatic
  • EcoCam – Small Data, Big Business, MAN Diesel & Turbo, Klausen+Partners

Bedste brug af teknologi

  • QualityCare, LEO Pharma, Vertic
  • Copenhagen Airport Social, Københavns Lufthavne, Marvelous
  • Alle mod 1, Danske Licens Spil, Vizeum, Isobar
  • Milano Messen 2013 – Urban Tranquillity Campaign, Fritz Hansen, CPH Cloud Company

Bedste BtB case

  • Outsource bekymringerne, GlobalConnect, Jim Dandy, Mediabroker
  • Hempel: Når ingenting er alting, Hempel, Klausen+Partners
  • SPX: Pit Stop, SPX, Klausen+Partners
  • MAN Diesel & Turbo: En pose originaler sælger mere…, MAN Turbo & Diesel, Klausen+Partners
  • Application Outsourcing, NNIT, McCann Copenhagen
  • Mobility, NNIT, McCann Copenhagen
  • Keeping your Business up to speed – produktlancering for DSV drevet af direct og dialog i 32 lande, DSV, Director
  • Danica Sundhedstjek, Danica Pension. Magnetix, Robert Boisen & Likeminded
  • Tænk Fremad – med Telia Erhverv, Telia Erhverv, Klausen + Partners
  • Pandora Club Charm, Pandora, Responsive

Bedste BtC case

  • Pensionstallet, PFA Pension, Umwelt, IUM
  • Forebyg Indbrud – en social lead accelerator, G4S Security Services, Mediabroker
  • Tik Tak – tænk på din pension, ATP, Hjaltelin Stahl
  • Telia 4G lægger hovedet på bloggen, Telia Denmark, OgilvyOne worldwide
  • Ægtivisterne – en folkebevægelse mod buræg, Dyrenes Beskyttelse, Zupa Recommended, Adnuvo
  • Flyv Nykredit, Nykredit, RelationshusetGekko
  • Oddset Udvider, Danske Licens Spil, RelationshusetGekko
  • Tryg Pluss – fordi der kun er én dig, Tryg Norge, RelationshusetGekko, Hjaltelin Stahl
  • Salg af indboforsikring via bildialog, Alka Forsikring, Director

Bedste Direct Mail

  • Kold luft – det bedste siden varmt vand, Hofor, Klausen + Partners
  • Lykkelig uvidenhed, IBM Danmark, OgilvyOne worldwide
  • Fordi arbejdslivet er uforudsigeligt – fra indsigt til salg af Alka Lønforsikring, Alka Forsikring, Director
  • Poker på papir og mail, Danske Licens Spil, RelationshusetGekko, Increase, Netbooster

Bedste loyalitetsprogram

  • Relancering af Klub Sportmaster, Sportmaster, Hjaltelin Stahl
  • Fra leg til Latte, DSB, OgilvyOne worldwide
  • Tryghedsprofilen, Tryg Forsikring, RelationshusetGekko

Bedste stopeffekt

  • Dantone-guiden, TN Reklame, TN Reklame
  • Grøn jul, Grafisk Arbejdsgiverforening, Nørgård Mikkelsen
  • 43% af detailbranchen kunne ikke ignorere en indkøbsvogn, Telia Erhverv (i samarbejde med KMD), Klausen + Partners
  • Samme resultat – hver gang!, Norpharma, Klausen + Partners
  • Nul putte, Republica
  • De Forsvundne TV-seeere, Ekstra Bladet, Hjaltelin Stahl
  • Parking – Your Way, Københavns Lufthavne, Hjaltelin Stahl, Marvelous
  • IBM Flyttehjælp, IBM Danmark, OgilvyOne worldwide
  • Den Originale fra Danske Spil Casino, Danske Licens Spil, RelationshusetGekko, Netbooster, Increase