Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

&Co og Magnetix har hver for sig gjort sig så stærkt bemærket i det forløbne år - vel og mærke på flere områder - at de skiller sig markant ud.

I USA kårer AdAge en gang om året Årets bureauer baseret på en samlet vurdering af præstationerne. Det gør vi ikke i Danmark – men når man kigger på præstationerne hos specielt to bureauer, så kvalificerer de sig begge til en sådan titel.

Det drejer sig om &Co og Magnetix. De gør sig begge stærkt bemærket i den årlige bureaurapport fra Bureaubiz – men argumenterne for at kalde dem årets bureauer rækker længere ud.

I rapporten topper &Co listen over de mest vindende bureauer med en solid margen til nr. 2. Men bureauet leverede også et meget stærkt regnskab og er noteret som det bureau med størst fremgang i overskuddet målt i kroner.

Titlen som mest vindende bureau bygger først og fremmest på Christopher Walken kampagnen for Jack & Jones, der har gået sin sejrsgang både i Danmark og udlandet.

Hertil kommer så, at &Co kort før sommerferien fik Danske Bank tilbage på kundelisten – en kunde, som bureauet tidligere har fået meget stor opmærksomhed på.

Endelig toppede &Co i januar MyImage listen blandt reklamebureauer for andet år i træk. MyImage udgives af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz.

For at starte med MyImage, så blev Magnetix i januar ny 1’er blandt de digitale bureauer. Hertil kommer, at bureauet også har leveret meget stærke regnskabsresultater de sidste par år. Faktisk så gode, at Magnetix nu repræsenterer det 3. største overskud i branchen uafhængig af bureautype og samtidig har lagt sig i front i Major League på Bureaubiz Performance Index (BBPI).

Dette index sammenregner tre års udvikling i bruttoavance og overskudsgrad til en samlet score, og Major League omfatter bureauer med mere end 15 ansatte.

Men Magnetix har også gjort sig bemærket på prisvinder-fronten. På listen, hvor &Co topper, er det blevet til en 14. plads. Sidste år var bureauet slet ikke noteret på listen.

Det er bl.a. en Rambuk for Brdr. Dahl og en af 1. priserne i DIA for arbejde for Tivoli.

Facts om de to bureauer

&Co

  • Bruttoavance 39,856 mio. kr. +70,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,533 mio. kr. +38,0 pct.
  • Lønandel 44,1 (59,1)
  • Resultat af primær drift +13,687 mio. kr. +1230,1 pct.
  • Overskudsgrad 34,3 (4,4)
  • Indtjening pr. medarbejder 526.433 kr. +974,3 pct. – næstbedst i gruppen af bureauer med 10-30 ansatte
  • Gennemsnitlig personaleomkostning 676.077 kr. +2,9 pct.
  • &Co er placeret i Winwin-gruppen – d.v.s. med en gennemsnitsløn over branchens gennemsnit og en lønandel under.

Magnetix

  • Bruttoavance 82,055 mio. kr. +48,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,052 mio. kr. +19,8 pct.
  • Lønandel 60,6 (61,7)
  • Resultat af primær drift +22,136 mio. kr. +59,7 pct.
  • Overskudsgrad 27,0 (25,1)
  • Indtjening pr. medarbejder 283.795 kr. +29,0 pct. – bedst i gruppen af bureauer med mere end 30 ansatte
  • Gennemsnitlig personaleomkostning 637.462 kr. +17,6 pct.
  • 31 pct. af væksten i bruttoavance endte på bundlinjen. Magnetix er nu det største digitale bureau i Danmark – og det 10. største bureau uafhængig af bureautype. I 2012 var bureauet det 20. største.
  • Magnetix er også placeret i Winwin-gruppen


Bureaubiz’ årlige rapport rummer en lang række nøgletal for 221 bureauer fordelt på 6 forskellige bureautyper:

  • 109 reklamebureauer
  • 53 digitale bureauer
  • 31 PR-bureauer
  • 6 dialogbureauer
  • 16 designbureauer
  • 6 mediabureau-grupper. Desuden er der nøgletal for 13 datterbureauer under de 6 grupper.

Der er tale om en trykt rapport, der koster 1895 kr. ex moms. Ønsker man ekstra eksemplarer kan man få op til 5 ekstra for en samlet merpris på 500 kr.
Rapporten kan bestilles ved at maile til Finn Graversen på fg@kabelmail.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club