To bureauer moderniserer biografernes trompetpiger

Peter Engholm
25@mail.dk

Dansk Reklame Film har genindspillet den berømte fanfare og bringer tre nye og noget anderledes trompetpiger på banen.

“Vi ved godt, at vi her er inde at røre ved noget, der af mange nærmest opfattes som et stykke dansk kulturarv. Derfor har vi også tænkt os vældig godt om, før vi nu introducerer danskerne for et helt nyt trompet-univers,” siger Lisbeth Sahl, event- og marketingchef i Dansk Reklame Film, om de tre nye animerede trompetister.

Siden 1957 er alle danskeres biografture startet med hornmusik – nærmere bestemt den klassiske trompetfanfare fra Dansk Reklame Film, der indikerer, at nu starter biografoplevelsen. Sådan bliver det også i fremtiden, men fra torsdag den 29. marts får danskerne tre helt nye og “levende” trompetpiger at dele oplevelsen med.

Bag det nye koncept står We Love People og Einstein Film, der har animeret de tre trompetpiger – bl.a. med en intro (der kan ses her) og en outro (der kan ses her).

“Fanfaren blev lagt på hylden fra 1985 til 1994, hvor lidt af den kom med igen. I 2004 kom en ny, stiliseret variant af logoet, som Advance skabte. Men jeg har i et par år haft en dialog med We Love People – jeg synes bl.a. godt om deres enkle stil og den kommunikation, de har skabt for bureauet selv – og sidste år skabte de så et nyt logo til os, og i år har vi så kigget på identiteten i selve mediet. Derudover har vi genindspillet Arne Lamberts gamle fanfare,” siger Lisbeth Sahl.

Trompetpigerne er stadig langbenede – to af dem er i al fald. Den tredje er en ukuelig lille dame, der skal gå grueligt meget igennem, før fanfaren sidder (næsten) lige i skabet.

“At arbejde med et så klassisk univers i lyd og billede, som trompetpigerne er, kan sammenlignes med at arbejde med et logo som Irma-pigen. Det betyder, man skal gå til opgaven med stor respekt og finde den rigtige balance mellem tradition og fornyelse. Vi håber, danskerne vil tage godt imod de nye trompetpiger, som de næste mange år bliver det første, vi ser, når der skal grines, grædes, gyses eller kysses på bageste række i biografen,” siger Pernille Simmelkiær, adm. direktør i We Love People.