To bureauer skal kommunikere sikker adfærd på nettet

peng

Danskerne skal blive bedre til færdes sikkert på nettet. Det fokuserer Digitaliseringsstyrelsen og Finansrådet på i en kommende kampagne.

Phishing, smishing og ransomware. Langt de fleste danskere har enten selv oplevet eller kender nogen, der har været udsat for svindel og kriminalitet på nettet. Nu skal danskerne blive bedre til sikker digital adfærd på baggrund af kampagnen Sikker På Nettet, som PR-bureauet Lead og reklamebureauet Fosbury udvikler for Digitaliseringsstyrelsen og Finansrådet.

”97 procent af danskerne er på nettet, og vi er blandt de bedste i verden til at færdes digitalt. Men i takt med at alt fra offentlig service til underholdning og indkøb bliver mere digitalt båret, så skal vi blive endnu bedre til at færdes sikkert på nettet,” siger Lars Volle, direktør for medier og marked hos Lead.

Han tilføjer:

”På trods af vores gode internationale placering som superbrugere på nettet viser nøgletal, at en stor procentdel af danskerne er utrygge og bekymrede, når de færdes på nettet. Her er manglende viden ofte en barriere for flere befolkningsgrupper; en barriere, der står i vejen for at udnytte nettet fuldt ud. Det skal kampagnen være med til at ændre på.”

Konceptet og strategien fra bureauerne er udviklet med udgangspunkt i, at oplysning alene og i ordets traditionelle forstand ikke i tilstrækkelig grad ændrer adfærd.

Michael Nyrop, medstifter af Fosbury, siger:

”Vi har udviklet en kampagne, der skal involvere og engagere målgruppen gennem indsatser, der både definerer en brændende platform og skaber call-to-action. Både i form af konkrete løsninger samt en opfordring om at hjælpe hinanden til mere sikker adfærd på nettet på tværs af aldersgrupper. Derfor vil man møde kampagnen på styrelsens egne medier, i de redaktionelle medier og på de sociale medier.”