To danske bureauer bag global kampagne for Somersby

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Der er over 100 millioner selfies på Instagram – men kun 1000 friendsies. Det vil Carlsberg gøre noget ved i en ny global kampagne for Somersby.

Selfie er blevet et megastort begreb – men måske skal man gøre mere for at være sammen med vennerne i en ellers digitalt orienteret verden.

På det grundlag har Carlsberg nu lanceret en global kampagne for Somersby cideren, hvor man vil flytte begrebet selfie til en friendsie.

To danske bureauer står bag indsatsen.

Lord Somersby er et Robert/Boisen skabt univers, og det er da også bureauet bag reklamefilmen.

Men de sociale medier spiller en meget stor rolle i kampagnen, og her er det Konstellation, der står bag.

Ideen er, at når venner er sammen, så kan de tage og dele en friendsie for at mindes gode stunder.

“Gennem denne adfærd vil momentum blive flyttet til friendsie konceptet og folk vil blive opfordret til at være sammen,” siger global marketing manager for Somersby, Anne Brøndsted Nielsen og fortsætter:

“Det vil være et godt spin-off på kampagnen, hvis man oven på, at året 2013 var kendt for self-promotion via selfie, vil se året 2014 blive kendt for at være sammen. Tænk hvis man kunne gøre friendsie til årets ord.”

The Oxford Dictionary kårede selfie til årets ord i 2013, og på Instagram alene er der over 119 millioner selfiies mens der kun er 1000 friendsies.

Kampagnen kører over en række kanaler med social media i dens tørste rolle. Ud over tv vil indsatsen også blive støttet af promotions og konkurrencer.

Se Somersby på Instagram her, og på Facebook her – samt på Twitter her.