To danske bureauer fik hver en film på shortlisten

Peter Engholm
25@mail.dk

Film-konkurrencen er den med flest danske tilmeldinger, og nu et er finalefelt på i alt 285 fundet – heraf 2 fra Danmark.

Verden er under forvandling, og det præger den internationale festival for kreativitet i Cannes. Men på et punkt er festivalen uforanderlig. Filmløverne uddeles lørdag aften som afslutning på festivalen, og short-listen offentliggøres torsdag eftermiddag.

Det betyder, at der netop er udsendt en short-liste med 285 antal film – og heraf blev de 2 danske.

Film-konkurrencen er med 29 tilmeldinger den, som fleste danske bureauer har knyttet forhåbninger til – dog kun et mulehår foran Media Lions med 28 tilmeldinger.

Midttrafiks Bussen er nok den, der blev knyttet de største forhåbninger til – bl.a. fordi The Gunn Report har peget på den som en af løve-kandidaterne, og fordi den havde vundet guld i Eurobest … men i Cannes blev det end ikke til en shortliste.

Det var der derimod til Robert/Boisen & Like-minded for de soldrevne dukker fra Spies og til Kommunikationsbureauet København for filmen “Jonas” fra Læger Uden Grænser.

http://www.youtube.com/watch?v=RaK56vIhn1Q

https://www.youtube.com/watch?v=RaK56vIhn1Q