Opdateret: Facebook har netop lanceret sit Preferred Marketing Devoloper Program – et program, der har til formål at gøre det muligt for brands og annoncører at finde konsulenter, så de sammen kan skabe omfattende kampagner og tilstedeværelse på Facebook.
232 bureauer fra i alt 35 lande er valgt til programmet, heriblandt 2 danske: Crisp Social og Mingler A/S. Og det er således en udsøgt skare, som de relativt unge bureauer er blevet en del af.
Bureauerne er ikke valgt ud fra geografien – Sverige har således kun et enkelt bureau på programmet – men bl.a. ud fra deres cases og deres evne til både at følge guidelines og bringe noget nyt til bordet på social.
Facebooks nye program er en sammenlægning af to programmer, der har eksisteret de seneste tre år: Perferred Developer Consultant og Marketing API, der begge har bragt brands og udviklere sammen med henblik på at bygge Facebook-platforme.
Det sociale media bureau, Crisp Social, er stiftet af de tre brødre Andreas, Benjamin og David Borch Hansen. Bureauet med 11 medarbejdede hentede i efteråret den tidligere kontaktidirektør i Creuna, Nicolai Bartels Thomsen, til et job som bureauchef. Benjamin Borch Hansen siger om udvælgelsen til programmet:
“Det har været en lang proces, og vi er begejstrede over at blive anerkendt af Facebook. Dels skiller det os ud over for kunderne, dels får vi adgang til Facebooks tanker, teknikker og opdateringer før andre.”
Facebook har inddelt sit program i 4 kategorier – pages, ads, apps og insights – og
Mingler A/S er som det eneste buerau i Skandinavien, og i selskab med blot 10 andre bureauer på verdensplan, fået udnævnelsen i 3 af de 4 kategorier; apps, pages og insights.
Med til (for)historien hører, at danske Komfo – som den første virksomhed i Skandinavien – blev optaget i Facebooks Preferred Developer-program for godt to år siden.