Bureaumarkedet har det med at være uforudsigeligt – ikke bare for reklamebureauer. Også designbureauerne oplever en forskellig udvikling.
Make kom således rimelig fornuftigt ud af seneste regnskabsår med både en stigende aktivitet og en klar forbedring på bundlinjen.
Det var en del bedre end Goodmorning Technology, der måtte notere et træls år – specielt i første halvår af i år.
“Hele foråret 2013 var præget af røde tal, som primært skyldes en blanding af udskudte kundeopgaver og investering af tid i andre projekter som ikke har givet et fornuftigt afkast,” siger adm. dir. Lars Thomsen og fortsætter:
“Det skaber naturligvis pres på organisationen og ikke mindst partnerkredsen. Mads Damkjær valgte af stoppe som partner i maj måned.”
Bureauet har på den baggrund været gennem et strategiskift som bla. indebærer indsnævring af kerneforretningen til den del af butikken som generelt altid har bidraget til stabil indtjening – nemlig udvikling af identitetsskabende elementer primært emballage og visuelt arbejde til online og off-line medier.
“Desuden er konsekvensen også at vi til specielle spidskompetencer benytter netværk og free-lance – frem for inhouse, hvilket skaber større fleksibilitet og mindre pres på i forhold til faste lønninger,” siger Lars Thomsen og tilføjer:
“Den nye strategi bliver først fuldt effektiv til nytår, men vi er nu igen begyndt at tjene penge. Så vi ser positivt frem mod 2014.”
Nøgletal for Make
- Bruttoavance 7,4 mio. kr. +5,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 740.000 kr. +5,7 pct.
- Lønandel 66,9 (75,3)
- Resultat af primær drift +0,977 mio. kr. +168,4 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Goodmorning Technology
- Bruttoavance 3,4 mio. kr. -19,0 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 516.667 kr. -5,6 pct.
- Lønandel 77,6 (75,4)
- Resultat af primær drift -0,204 mio. kr. (+0,049 mio. året før)
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz