Hvad gør man, når man har masser af cykler og ikke nok venner?
Bringer cyklerne i spil på en involverende måde, mener “Det danske Heineken kontor”, som består af Royal Unibrew og Mindshare.
“Mange brands på Facebook hænger fast i gamle standarder og kører konkurrencer baseret på spørgsmål-svar. Det kan gøres på en sjovere og mere vedkommende måde. I dette tilfælde var kodeordet værdi: At fortælle om virksomhedens værdier og samtidig skabe værdi for brugerne,” siger Rasmus Fisker, projektleder i Mindshare.
“Det danske Heineken kontor” sætter cykler ud på gaderne i hhv. København, Aarhus og Odense og lader det forinden dryppe med spor og ledetråde på Heinekens Facebook-side.
På et tidspunkt parkeres en cykel – forsvarligt låst – på det sted, man har antydet, og den første, der finder den og – via en app – uploader et billede af cyklen og én selv, vinder koden til låsen.
“Blandt Heinekens værdier er bæredygtighed og grøn markedsføring – samt det lidt skæve. Det vil vi gerne afspejle her – og samtidig tilsætte det lidt dansk,” siger Rasmus Fisker.
Jagten har fundet sted i København, ledsaget af en række positive kommentarer både i optakten og i forbindelse med selve skattejagten. Og nu går turen til Odense næste gang.
Jagten – der er en af flere små overraskelser for brandets mest loyale kunder – foregår på den internationale Facebook side, men cyklerne er 100 pct. danske, oplyses det.
Også Ariel bruger Facebook som rammen for en anderledes Facebook-konkurrence. På Stockholms Centralstation er der sat en specialbygget montre op, hvor forbipasserende kan se, hvordan tøjet hænges på tørresnore … for derefter at blive ramt af genstridige pletter.
Eller tilsyneladende genstridige pletter, for pletterne, der skydes på af Facebook-brugere, bliver “vasket rent med den nye dobbeltvirkende Ariel Actilift.”
Konkurrencen hedder Ariel Fashion Shoot – en live-test, der udfordrer danskerne til at plette 1000 stykker helt nyt tøj.
1000 stykker designertøj og andre beklædningsgenstande vil fra kl. 15.00 mandag blive udsat for hårde pletter. En robot, styret af Ariels fans, vil skyde ketchup, chokoladedrik og syltetøj på tøjet.
Lykkes det at ramme en beklædningsgenstand, så vinder man den – men først efter at tøjstykket er blevet vasket rent med Ariel Actilift.
I en pressemeddelelse siger Aimee Goldsmith, ansvarlig for eksterne relationer hos Procter & Gamble:
“Med Ariel Fashion Shoot vil vi på en cool, transparent og anderledes måde sætte vores produkter på prøve i en af de største produkttests, som Ariel nogensinde har gennemført i Skandinavien. Vi har valgt en offentlig plads for at vise hele processen – fra at tøjet bliver plettet, til det vaskes rent. Og det er forbrugerne selv, som skyder med pletter via Facebook.”