Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I går meddelte Trygvesta, at Bates er nyt nordisk bureau. I dag kan Bates så skrive et nyt nordisk projekt inden for den finansielle verden på kundelisten.

I går kunne Bates Y&R lade champagnepropperne springe for at lande rollen som lead-bureau på Trygvesta. Og i dag kan man så følge op med offentliggørelsen af en ny kunde inden for den finansielle verden.

Det drejer sig om PBS – Pengeinstitutternes Betalingsssystemer – som de fleste danskere nok har kontakt til – f.eks. når der betales regninger automatisk.

Det er muligt, de ikke tænker meget over det, men det ville de givet gøre, hvis systemet ikke var der. Hertil kommer, at PBS også står bag markedsføringen af Mastercard og Dankort.

Nu er PBS fusioneret med to norske virksomheder, BBS og Teller, der samlet repræsenterer det samme produktudbud som PBS.

De to norske virksomheder går under navnet Nordito og sammen med PBS står virksomhederne bag en samlet omsætning på 5 mia. kr. og 2600 medarbejdere.

Den fusionerede virksomhed skal være Nordens førende inden for håndtering af alle former for betalingsformidling, så der skal ske en omfattende rebranding under et nyt navn, som endnu ikke er kendt. Og det skal man selvfølgelig bruge et bureau til.

“Der er ikke tale et samarbejde med et bureau i henholdsvis Danmark og Norge. De to bureauer har skullet sammensætte et nordisk team til os”, fortæller koncern marketing direktør Trine Tirsgaard. Hun har fået ansvaret for al markedsføring i den nye virksomhed.

Bates er fundet ved, at både Danmark og Norge sparkede to mulige samarbejdspartnere ind i en fællespulje, som så blev evalueret af en fælles dansk/norsk gruppe. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger var Partners det andet danske bureau.

“Der har ikke været tale om en konkurrence i den forstand, at bureauerne har udført en opgave. Det er alt for komplekst et område til, at det ville give mening. Det ville blive en meget overfladisk vurdering. Vi har derfor i højere grad lagt vægt på en dialog om tanker og muligheder omkring vores situation og valgt bureauet på det grundlag”, siger Trine Tirsgaard.

Hos Bates siger adm. dir. Jacob Hastedt, at man nu skal overveje bemandingen.

“Vi har i forvejen staffet op (bl.a. med et kreativt team fra Saatchi, red.). Men nu skal jeg kigge på, hvor stort Trygvesta og PBS bliver, og så kan det godt være, at vi skal kigge på en yderligere opnormering”, siger Jacob Hastedt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club