To mellemstore pr-bureauer gik frem

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kompas tjente desuden mere på bundlinjen, mens Lead Agency måttet notere en faldende indtjening.

Pr-bureauernes regnskaber for 2013 har indtil nu været lidt blandede og på nuværende tidspunkt ligger branchen på status quo baseret på de offentliggjort regnskaber.

De to seneste bidrager dog begge til vækst, idet både Kompas Kommunikation og Lead Agency opnåede en voksende bruttoavance.

Størst hos Lead, som dog også har måtte investere i kapacitet med det resultat, at bundlinjen faldt. Her kunne Kompas glæde sig over både stigende aktivitet og større overskud.

Fælles for bureauerne er dog, at bruttoavancen pr. medarbejder er faldet.

Hos Lead har 2013 budt på en udvidelse af ejerkredsen, idet bestyrelsesformand Michael Christiansen, Jakob Høyer, Peter Albæk og Torsten Jansen alle er blevet partnere. De tre sidstnævnte udgør ledergruppen sammen med stifteren Kresten Schultz-Jørgensen.

Nøgletal for Lead Agency

  • Bruttoavance 11,5 mio. kr. +30,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 958.333 kr. -23,8 pct.
  • Lønandel 72,0 (65,9)
  • Resultat af primær drift +0,699 mio. kr. -27,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Kompas Kommunikation

  • Bruttoavance 10,2 mio. kr. +5,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 713.333 kr. -8,6 pct.
  • Lønandel 67,8 (64,7)
  • Resultat af primær drift +0,91 mio. kr. +28,0 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz