To mindre mediabureauer – begge med flot fremgang

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

De to små af GroupM bureauerne følger godt op på Danmarks største, Aegis, og IUM, der begge kunne vise flot vækst i 2011.

Man kan anskue regnskaberne hos de to små af GroupM bureauerne, Mediabroker og Maxus, på forskellig måde. F.eks. tabte Maxus omsætning mens Mediabroker gik kraftig frem. Til gengæld øgede Maxus overskuddet, mens Mediabrokers faldt en lille bitte smule.

Men ens for dem begge er en markant fremgang i bruttoavance – og i øvrigt et ganske fornuftigt overskud hos dem begge.

De er det tredje og fjerde mediabureauregnskab, der er offentliggjort, og fortsætter det på samme måde, så vil gruppen komme til at stå med en meget markant fremgang for 2011. Fire bureauer med en samlet bruttoavance på 252 mio. kr. er vokset med 15 pct.

Hos Mediabroker er en af forklaringerne på det lille fald i overskud rent faktisk den kraftige vækst i omsætning.

“Vi har fået næsten en ny kunde om måneden. Det har krævet investeringer i personaleressourcer for at kunne følge med, og det koster på den korte bane på bundlinjen,” siger adm. dir. Peter Ottesen, som desuden kan glæde sig over, at det er femte år i træk med vækst i bruttoavance. Mediabroker er i dag mere end dobbelt så stor som i 2007.

Bureauet har søgt sin egen position blandt konkurrenterne ved at fokusere meget på responsskabende aktiviteter. Det er blevet bemærket af annoncørerne i den årlige MyImage analyse fra Bureaubiz og MyResearch, hvor Mediabroker scorer i top på udsagnene om at “adskille sig markant fra konkurrenterne” og en andenplads i forhold til at være “god til at skabe resultater”.

Og det er da også langt overvejende den anderledes position, der har givet de nye kunder.

“Vi søger at holde os til at deltage i konkurrencer, hvor vi synes, vi har noget at bidrage med. Og det har fungeret,” siger Peter Ottesen og nævner følgende nye kunder: Privathospitalet Aleris-Hamlet, Ramirent, DCC Energi, ASE A kasse, Just- Eat, Premier Is og TV2 kampagnen “Behold TV2.

Hos Maxus er det første hele år med Henrik Abraham som adm. dir. – og han har kunnet veksle et underskud til et pænt overskud. Faldet i omsætning er ikke noget der har betydning.

“Omsætning var engang en god indikator for det antal kunder man rådgiver og servicerer. Udviklingen har medført at denne sammenhæng er svagere, hvilket vi i år er et godt eksempel på. Vi udvikler, App’s, fanpages, Websites, Mobilsites, Linkbuilding – alle sammen opgaver som ikke er medieomsætningsrelateret. Det samme gælder Tracking, kundetilfredshedsanalyser, markedsbarometer etc.,” siger Henrik Abraham og fortsætter:

“Vi har øget vores bruttoavance med 25% hvilket er det vi fokuserer på. Vi har i 2011 ansat 5 ekstra mennesker der arbejder med online og research så 50% af Maxus nu beskæftiger sig inden for de 2 områder.”

Nøgletal for Mediabroker

  • Omsætning 203,843 mio. kr. +30,7 pct.
  • Bruttoavance 17,967 mio. kr. +21,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder1,057 mio. kr. +7,5 pct.
  • Lønandel 65,7 (63,3)
  • Resultat af primær drift +1,947 mio. kr. -0,3 pct.
  • Resultat før skat 1,989 mio. kr. -6,6 pct.

Nøgletal for Maxus

  • Omsætning 118,908 mio. kr. -3,2 pct.
  • Bruttoavance 16,301 mio. kr. +25,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,019 mio. kr. -5,9 pct.
  • Lønandel 56,8 (57,7)
  • Resultat af primær drift +2,225 mio. kr. (-0,631 mio. året før)
  • Resultat før skat +2,329 mio. kr. (-0,719 mio. året før.)