To nye doomsday-film fra Han Kjøbenhavn

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Modebrandet er ude med to nye film med internationale aspirationer, der er optaget on location i Kiev. Bureaubiz har talt med instruktør og producer, der højst uventet blev hjulpet i mål af en modeglad ukrainsk producer.

Historisk har tøjmærket Han Kjøbenhavn været leverandør af atypiske modefilm, hvilket tidligere har indbragt dem en bronzeløve til Cannes Lions tilbage i 2012. Dengang var det Casper Balslev, der instruerede Han Kjøbenhavns AW12-mood-film, der var lige så meget stemning, som den var mode.

Det samme kan siges om Han Kjøbenhavns to nye film, en til brandets herrekollektion og en kvindekollektionen, der udkom i går.

Bag filmene står producer Allan Stenild og instruktøren Simon Ladefoged, der sammen tidligere har lavet reklamefilm for blandt andre Audi (Land of Quattro), Børsen og Interflora (Fars Dag). De to nye filmproduktioner er Simon Ladefogeds og Allan Stenilds første arbejde for Han København, og idé og univers er blevet udviklet over længere tid sparringparterne imellem.

Briefet fra Han Kjøbenhavn gik på at lave film om rå karakterer i et råt miljø i en verden i en apokalyptisk (dommedagsagtig, red.) tilstand inspireret af tøjmærkets militaristisk-mindede kollektion.


I kvindekollektions-filmen indgår en bro i Kiev, der har stået ufærdig i årevis, som skueplads for et showdown mellem to pigebander. 

Producer Allan Stenild fortæller om filmens æstetiske afsæt – den ukrainske by Kiev:

Doomsday og 80’er deroute var den helt klare inspiration. Vores film skulle være mere dystre end tidligere Han Kjøbenhavn-produktioner, og samtidig skulle de appellere mere til udlandet. Lokationerne i Kiev blev nøje udvalgt ud fra deres æstetik, og hvordan deres tonalitet spiller sammen med Han-kollektionens farvepalette.”

Se Han kvindekollektions-filmen her:

Dobbelt op på Kiev
Oprindeligt var det ikke planen, at både den ovenstående kvindekollektions-film og filmen baseret på herrekollektionen begge skulle skydes i Kiev.

Allan Stenild fortæller:

“Efter at vi allerede havde en klar idé om at skyde kvindekollektions-filmen i Kiev, sad vi og diskuterede, hvordan vi skulle visualisere herrefilmen. Pludselig går det op for os, at den selvfølgelig også skulle skydes i Kiev, fordi vi på den måde ville få så meget foræret i forhold til lokationer og spillerne i filmen. Så begge film blev skudt på tre intense skydedage i den ukrainske storby, hvor vi stort set rullede fra kl. 4 om morgenen til kl. 4 om natten, og stort set ikke sov.”

Han-fan giver medvind
Valget af lokation faldt oprindeligt på Kiev fordi instruktør Simon Ladefoged tidligere havde været på optagelser i byen og havde et godt forhold til et produktionsselskab der. At produktionen kunne komme langt med begrænsede midler skyldes dog lidt af et modemæsssigt lykketræf.

Simon Ladefoged fortæller:

“Det viste sig at produktionsselskabets executive producer er kæmpe fan af Han Kjøbenhavn, og det åbnede op for en masse velvilje og entusiasme i forhold til projektet. Det betød, at meget af det der ellers ikke havde været muligt i forhold til optagelser, blev muligt.”

Lokationerne i filmene er b.la. en bro der har stået ufærdig i årevis, et sanatorium, et tomt kulturcenter, en privat lejlighed samt en udrangeret busterminal, der fungerer som opbevaring for udkørte busser.

Du kan se anden del af resultatet af anstrengelserne i Kiev, Han Kjøbenhavn herrekollektions-film, her:

Credits
Director: Simon Ladefoged
Creative Producer: Allan Stenild
Director of Photography: Jacob Møller
1.AC: Rasmus Gaardhøje
Editor: Anders Jon Petersen
Sounddesign: Kevin Koch
Music supervision & music: Upright Music
Colorist: Lasse Marcussen/Cameo
VFX: Bjorn Munch/Cameo & Mikael Balle
Production Kiev: Limelite / Albert Zurashvili & Vlad Bolyelov