To på stribe: DSB skifter også bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To markante mediabudgetter har været i spil hen over sommeren. Det gav samme taber og samme vinder. Desuden har B&O også flyttet lidt rundt.

Reglerne om offentlige udbud kan være en pestilens for bureaubranchen. Kunderne skal sætte budgetterne i konkurrence mindst hvert 4. år uanset at de måske er glade og tilfredse med samarbejdet.

Det betyder, at et bureau risikerer at miste en kunde, som man ellers kører godt med, og samtidig skal konkurrerende bureauer overveje, hvor meget de vil satse på at byde ind.

OMD har hen over sommeren været udsat for to af den slags udbud, idet to markante kunder som Danske Spil og DSB begge har haft deres budgetter i konkurrence.

Det blev en bet i begge tilfælde. For 14 dage siden valgte Danske Spil at flytte hele koncernens mediabudget til Aegis, og nu går DSB samme vej.

Her er det Aegis-selskabet Carat, der bliver det nye bureau.

Danske Spil er et af Danmarks største budgetter og DSB hører også til de større, så det er en betydelig gevinst for Aegis – også selvom Carat har måttet sige farvel til Klasselotteriet, der har valgt at gå i udbud, fordi man ikke vil ligge hos samme mediabureau som Danske Spil..

Hos OMD karakteriserer adm. dir. Thomas Bertelsen selvsagt som trist at miste DSB, som man har haft på kundelisten i 10 år.

“Vi har været rigtig glade for samarbejdet og så sent som for en uge siden sad vi til Rambuk med en nominering for DSB-arbejde. Men vi har åbenbart ikke været gode nok til at forklare DSB, at vi efter mange års samarbejde fortsat er dem, der kan bringe dem videre i en meget foranderlig verden,” siger Thomas Bertelsen og fortsætter:

“Vi nåede til finalen, så jeg mener, vi trods alt gjorde det godt. Men man må anerkende, at Carat åbenbart har gjort det endnu bedre.”

Danske Spil var også en mangeårig samarbejdspartner, men her var der sket betydelige udskiftninger på de ledende poster, så et bureauskifte var en mulighed.

Hos DSB er der også sket udskiftninger, og man skal ikke læse mange aviser for at vide, at DSB står midt i en meget turbulent situation.

Alligevel er skiftet mere overraskende, fordi marketingdirektør Steen Kock før sommerferien signalerede, at man var i udbud, fordi man skulle – ikke fordi man søgte forandringer. Det er ikke lykkedes at få kontakt med Steen Kock.

Tabet af de to budgetter får ikke umiddelbart konsekvenser for OMD,.

“Det er to så store budgetter, at det selvfølgelig er noget, vi skal kigge på. Men samtidig er kundernes efterspørgsel efter kompetencer mere bredt stigende, og desuden står vi også foran at skulle kigge på budgetterne for 2012. Så må vi se hvad resultatet bliver,” siger Thomas Bertelsen.

Det er ikke kun Danske Spil og DSB, der har rykket rundt på budgetterne. B&O, der i gang med at implementere en omfattende ny strategi, har tidligere delt en række markeder op på IUM og Mediacom. Nu har man ifølge Bureaubiz’ oplysninger valgt at konsolidere det hele hos IUM. B&O har dog ikke ønsket at udtale sig om deres mediabureau-samarbejde.

Herudover er der i øjeblikket en række store internationale pitches i gang – med General Motors 15 mia. kr. store globale budget i front. Men også Philips, Novartis og Sony Ericsson er i spil, og det samme gælder det nordiske budget på L’Oreal.