To priser fusionerer: CCA og Postens DM-pris

Peter Engholm
25@mail.dk

Samtidig lægger parterne op til at etablere en bredere fagdag for branchen – noget som Creative Circle længe har drømt om.

Der er mange priser herhjemme – især på den digitale del – og for tiden diskuteres det, om der også er for mange eller om de kan koordineres bedre.

Nu gør Creative Circle og Post Danmark noget ved det store antal priser: Creative Circle Award og DM-prisen finder sammen, eller formuleret mere officielt:

”Direct Marketing Prisen, som er en af de ældste priser herhjemme, får nyt liv og energi, som en del af den anerkendte Creative Circle Award. Fusionen træder i kraft i 2016, og indeværende år bliver brugt på at sikre den helt rigtige integration”.

Bag beslutningen om at integrere Direct Marketing Prisen i Creative Circle Award 2016 ligger det faktum, at kommunikationsbranchen gennemgår store forandringer, og alle faggrupper arbejder stadig mere sammen for at skabe de bedste resultater.

”Direct har en vigtig rolle i den udvikling. Det er her erfaringen ligger med at dyrke loyalitet, handlinger og resultater. Ser man på den digitale udvikling, er der et fantastisk potentiale imellem reklame, digital, social og direct, og det er denne synergi, vi håber at gøre mere synlig ved at gå ind i et tættere samarbejde med de øvrige kompetencer på arenaen,” siger Brian Jakobsen, marketingchef hos Post Danmark.

Han ser det nye samarbejde som et perfekt match, idet der fortsat vil være fokus på fagets DNA, resultater og specialistkompetencer i samspil med resten af branchen.

Hos Creative Circle er man meget tilfreds med det nye setup. Her har man i de sidste par år taget tilløb til selv at lave egentlig fagdag op til prisuddelingen, men har manglet de fornødne ressourcer. Derfor vækker det begejstring, at en fagdag også er en del af aftalen.

”Creative Circle har altid haft stor respekt for den faglighed, der har omgærdet Postens Direct Marketing Pris, som i mange år været direct branchens fyrtårn. Nu står vi med en unik mulighed for at hjælpe Direct branchen med at bibeholde og udvikle både viden og award, og samtidig give hele kommunikationsbranchen et vidensmæssigt løft i forbindelse med awarden,” siger Niels Heilberg, formand for Creative Circle.

Om fagdagen siger han:

”Den vil favne digital, design, advertising, direct og PR som specialer og i særdeleshed integration af fagene på tværs. På den måde ønsker vi i Creative Circle, i samarbejde med Post Danmark, at bidrage til videnopsamling og uddannelse af kommunikationsbranchen. Hvis branchen tager godt imod tiltaget, er det ideen at udvide den til at omfatte flere dage og mere inspiration.

Creative Circle nedsætter nu en arbejdsgruppe, der sammen med repræsentanter for Direct branchen, skal få enderne til at mødes på forsvarlig vis i 2016.

Konkret skal den kommende arbejdsgruppe forholde sig til:

  1. Hvordan Direct kategorier skal imødekomme og afspejle branchens behov i respekt for denne.
  2. Hvordan CC’s værdier og regler integreres på tværs af alle kategorier 

  3. Hvordan man skal involvere og engagere kunderne bedre i 
kommunikationsfaget.
  4. Ambitionsniveauet og målsætningen med fagdagene 


Creative Circle Award er Danmarks største pris – såvel kreativt som generelt – og rummer i dag tre primære fagsiloer; Advertising, Digital og Design. I 2014 blev tilføjet Direct og PR. Creative Circle Award har eksisteret siden 1992, og har siden 2007 haft den nuværende opbygning.