To reklamefolk bag ny software til QR-koder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

To reklamefolk har udviklet et produkt, der gør det muligt at udnytte QR-koder til at foretage køb.

To tidligere reklamefolk har videreudviklet brugen af QR-koderne, så de nu ikke blot kan bruges til kommunikation, men også til køb.

Med to klik på mobilen kan kunden scanne koden, købe produktet, få det leveret og modtage fakturaen i sin mailboks, skriver de i en pressemeddelelse.

”QR-koderne er efterhånden blevet en integreret del af mange kampagner, og mere end hver anden dansker har prøvet at scanne en QR-kode. Men meget få kampagner har udnyttet QR-kodernes fulde potentiale”, siger Henrik Holst, der sammen med Lennard Kunde, IT-manden Paul Knudsen og iværksætteren Arican Wegter, står bag softwarevirksomheden QBuy.

Henrik Holst har en længere karriere i bureaubranchen bag sig. Blandt andet har han været adm.dir. på D’Arcy, sektionsdirektør hos Republica samt arbejdet på Brandhouse og McCann.

Lennard Kunde, der er CEO i QBuy, er samtidig ejer af Ink Agency, der er et trade marketing bureau  samt partner i effektbureauet Wall to Wall. Længere tilbage i tiden har han været ansat på TNJ Communication og Scan-Ad.

Ifølge Henrik Holst er der ikke nogle direkte konkurrenter i Danmark til QBuys løsning, men der er nogle virksomheder i Tyskland og Sverige med en tilsvarende løsning.

Derudover har flere butikskæder apps med betalingsmodel, men Henrik Holst påpeger, at QBuy er de eneste på markedet med en salgskanal på tværs af alle forretninger.

QBuy, der blev stiftet i 2010, har blandt andet skabt en løsning for kaffebrandet Illy samt for Holte Vinlager.

Adm.dir. for Holte Vinlager, Kim Hansen, fortæller om baggrunden for at prøve QBuys QR-kodeløsning:
 
”Vi er ligesom alle andre virksomheder hele tiden på jagt efter nye salgskanaler, som kan gøre afstanden mellem købelyst og reelt køb så kort som mulig og dermed skabe større omsætning. Det er vi overbeviste om, at QBuy kan.”
 
Ud over Illy og Holte Vinlager har QBuy også leveret løsninger til Verdensnaturfonden og Red Barnet i forbindelse med deres indsamlinger.