To reklamekvinder vil skrive bøger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Branchefolk i medierne: Læs om to tidligere reklamefolk, der starter nyt firma. Om adm. dir. i Danmarks største reklamebureau og hans netværk. Samt om, hvilken forbruger Niels Erik ”Kender du typen” Folmann, selv er.

Tidligere direktør for reklamebureauet Courage, Annemette Allerup, der også er tekstforfatter samt tidligere AD’er samme sted Annemette Øvlisen, starter nu virksomheden The Story Company.

Her tilbyder de virksomheder at præsentere deres historie i bogform eller anden trykt udgivelse.

“I stedet for at sætte en port op med balloner, som holder i kort tid i forbindelse med en fødselsdag, jubilæum eller en anden stor festlig begivenhed i virksomheden, så er en bog mere holdbar og kan give medarbejdere, kunder, aktionærer og andre samarbejdspartnere et spændende billede af virksomhedens liv”, mener Annemette Øvlisen.

Metoden er meget journalistisk med interview og research og bliver der behov for at gå dybere i historien vil de trække på historisk fagkundskab.

Samtidig kan bogen udvides til at blive præsenteret på web, hvor den kan gøres mere livagtig med levende billeder. Det sker i givet fald i samarbejde med et webbureau (Børsen, p. 40).

Jørgen Blauert, adm. dir. for Recommended, det største reklamebureau i Danmark, viser sit netværk frem i Berlingskes Nyhedsmagasin.

Han fortæller, at han aldrig har tænkt systematisk i netværk, men at det er kommet til løbende og at det er mennesker, han føler sig fortrolig med og hvor den faglige respekt er gensidig.

Blandt netværket finder man fra bureauets bestyrelse: Partner og direktør Lars Hagh, bestyrelsesformand Jørgen Jønsson.

Fra bureauet er også kreativ direktør Ulrik Juul og kontaktdirektør Albert Funder samt Niels Ranum, adm. dir i søsterbureauet Zupa og adm. dir. Rune Gitz-Johansen fra Recommended Cph.

Blandt kunderne nævner Jørgen Blauert Ole Kjeldgaard, marketingchef hos OK samt Torben Mouritsen, tidligere stifter og direktør hos wupti.com.

Samtidig nævner bureaudirektøren også talentprogrammet GNOM som værende en daglig inspirationskilde og her nævnes Michael Jensen, Nicolai Hartung og kaospilot Christian Mouroux, som står for gennemførelsen af programmet (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 46-47).

Niels Erik Folmann, tidligere adm. dir. i reklamebureauet BBDO og kendt fra “Kender du typen“, fortæller til Børsen, hvilken slags forbruger han selv er:

Både Niels Erik Folmann og hans kone er med til at bestemme, hvilke varer der indkøbes og han er således ikke enig i, at kvinder står for 80 procent af alle købsbeslutninger, men mener mere, at det er fifty-fifty.

Hans dårligste indkøbsvane er, at han – ligesom alle andre – er én slags forbruger i hverdagen – nemlig fedtfattig kvark og oksekød på tilbud – og i weekenden er der ingen grænser for, hvad han køber for at forkæle sig selv.

En af Niels Erik Folmanns bedste kundeoplevelser, var da han Paris, skulle købe en skjorte og ekspedienten straks tog føring på hele situationen og fik ham til at købe både en skjorte og et helt nyt jakkesæt samtidig med, at hun formåede at give ham en oplevelse at han det var ham, det havde gjort en god handel – og hun ikke engang var en smuk, ung blondine (Børsen, bagsiden).