To store europæiske budgetter i spil

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Både Kraft Foods og Sony har gang i bureaukonkurrencer om deres europæiske budgetter.

Kraft Foods har begyndt samtaler med en række bureauer om sit pan-eurpæiske budget. Målet er at omorganiserede mange samarbejder på tværs af de europæiske lande med henblik på at reducere omkostningerne.

Samtidig er der gang i en konkurrence om mediebudgettet på godt 2,5 mia. kr. Her er de eksisterende bureauer, Carat, Starcom og Mindshare, alle blevet inviteret til at deltage.

På reklame-produktionen taler Kraft med både eksisterende bureaupartnere og helt nye. Blandt de eksisterende finder man f.eks. JWT på Philadelphia og Ogilvy på Toblerone.

Endelig forbereder Kraft også for første gang en konkurrence om det pan-eurpæiske digitale budget. Her er det ifølge Campaign et ukendt antal britiske bureauer, der er blevet bedt om at byde.

Også Sony har gang i en europæisk konkurrence. Hidtil har man brugt Fallon, som bl.a. har skabt nogle bemærkelsesværdige film for Sony Bravia – bl.a. med brug af den danske instruktør, Nicolai Fuglsig.

Sony har shortlistet fem bureauer til konkurrencen: Udover Fallon er det Naked Communications, Anomaly, 180 Amsterdam samt Engine.

Ben Moore fra Sony har begrundet konkurrencen med det forandrede marketing landskab, mediafragmentering og den stigende betydning af internet og sociale medier.