Af Zandra Damsgaard

Rådet for Sikker Trafik lancerer – bistået af Brandhouse og HoneyTrap – en fartdæmpende kampagne. En svensk indsats har kvinder som forbilleder.

I Danmark demonstreres den dramatiske konsekvens af at køre selv lidt for hurtigt, mens en ligeledes aktuel svensk kampagne viser kvinder som dét eksempel, unge mænd burde følge.

Sænk farten – før det er for sent. Det er det i en ny kampagnefilm fra Rådet for Sikker Trafik, hvor en far kører på landevejen med sine to glade piger på bagsædet og ikke får standset i tide. Fordi farten er lidt for høj.

Kampagnen skal sætte ind over for en spirende stigning i antallet af trafikdræbte. På 5 år har 551 mennesker mistet livet på grund af for høj fart, de fleste på landevejene, og ifølge Rådet for Sikker Trafik er det mindre hastighedsoverskridelser på 1-19 km/t, der kræver de fleste ofre.

Hvis to biler eksempelvis rammer hinanden med 80 km/t, vil ulykken i 30 pct. af tilfældene have en dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 pct. ved en hastighed på 90 km/t.

Fra denne uge vil bilisterne blive mødt af 6.000 plakater langs vejene, og i næste uge vil kampagnefilmen blive vist på landsdækkende tv og på sociale medier. Læs mere her.

Rådet for Sikker Trafik har lavet kampagnen, som kører frem til den 30. oktober, i samarbejde med Brandhouse og Honeytrap. Brandhouse blev i eftersommeren valgt på en treårig aftale, der særligt sigter mod en indsats over for mandlige bilister.

Også i Sverige har man også sat ind over for hastighedsoverskridelser – og med en særlig indsats over for mænd, nærmere bestemt de 18-25 årige.

Det sker med budskabet om at ‘køre som en kvinde”. Undersøgelser viser nemlig, at unge mænd bl.a. tager flere risici, kører hurtigere og er mindre tilbøjelige til at bruge sikkerhedssele end kvinder.

Bag kampagnen står trafikorganisationen NTF og dækproducenten Hankook – bistået af Cheil Nordic. Læs mere her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Det var vist nok Interflora-direktøren, der synes, at Anthon Berg var gået for tæt på. Men ja. Brandhouse er Interfloras bureau

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev