Resultaterne fra Warc 100’s vurdering af verdens mest effektive kampagner er ude. Vi deler top 5 fra listen her.
1. Den kampagne Warc har vurderet som årets mest effektive, er Dads #ShareTheLoad, der er lavet for Ariel af BBDO Mumbai.
Den italesætter ulighed mellem køn i Indien, og er set over 50 millioner gange på bare 50 dage og har givet meget omtale på sociale medier, og i nyhedsmedier.
Kampagnen har øget kendskabet til Ariel med 42%, samt en indtjening på 12,3 millioner dollars via mediedækning.
2. Den anden kampagne, der har gjort et indtryk i året der gik, er lavet af INGO Stockholm for Swedish Tourist Association, og hedder The Swedish Number.
Sverige har fået deres eget telefonnummer. Hvis man ringer til det, får man en tilfældig svensker i røret, som man kan spørge om alt man vil om Sverige.
Kampagnen blev sågar omtalt af Barack Obama til en pressekonference.
Mere end 32.000 svenskere har skrevet sig op til at tage opkaldene.
3. Den tredje kampagne hedder Care Counts. Den er lavet for Whirlpool af Ketchum Chicago og DigitasLBi Chicago.
Care Counts er en kampagne, der leverer vaskemaskiner og tørretumblere til ca. 60 skoler i USA. I kampagnen prøver man at italesætte fattigdom og mangel på rent tøj blandt skolebørn – som et problem, der kan føre til udeblivelse fra skole og uddannelse.
90% af de deltagende børn har forbedret deres fremmøde i skolen siden de har fået denne mulighed.
https://www.youtube.com/watch?v=oxbipSM8GmA
4. Meet Graham hopper også ind på denne liste, som den fjerde mest effektive kampagne i året der gik (se også de 10 mest kreative brands og kampagner her).
Den er produceret af Clemenger BBDO Melbourne for Transport Accident Commission.
Meet Graham er en kampagne, hvor man prøver at forebygge færdselsuheld, ved at vise, hvordan menneskekroppen skulle se ud, for at overleve et mindre færdselsuheld.
5. På en delt femteplads, er bl.a. Burger Kings The McWhopper Proposal, der blev lavet af Y&R Auckland, DAVID Miama, og Code and Theory San Francisco.
Kampagnen rækker ud til McDonald’s, og er et forslag om et samarbejde om at skabe den ultimative burger – en såkaldt McWhopper – altså en sammensætning af de to burgerkæders standard-burgere. Det blev en meget positivt omtalt kampagne i medierne.
Se forslaget, reaktionerne og svaret fra McDonald’s her.
5. Burger King må dele femtepladsen med Art Institute of Chicago, der med kampagnen Van Gogh BnB giver mulighed for at tilbringe en nat i Vincent Van Goghs hjem.
Det er muliggjort ved at genskabe hans maleri fra 1888 af hans soveværelse – og gøre det til et rigtigt soveværelse, der kan lejes på AirBnB.
Man kan også blot besøge soveværelset på Chicagos institut for kunst. Over 200.000 har allerede været der – det er faktisk den mest besøgte udstilling i 15 år.
Kampagnen er lavet af Leo Burnett/Arc Chicago, Starcom Chicago og Spark Foundry Chicago.
Se også Warc 100’s samlede video af top 5 mest effektive kampagner nedenfor, eller læs hele rapporten her: