Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Top-Toys seneste regnskab viser et fald i omsætningen. Ekspert mener, at hvis legetøjskoncernen igen skal op i gear, skal de ændre på markedsføringen af produkterne.

Top-Toys netop offentliggjorte regnskab viser et fald i omsætningen og driftsresultatet dykker for femte år i træk.

Det skriver Børsen.

Hvis Top-Toy skal få salget til at stige igen, skal de ændre på både markedsføringen og indkøbsoplevelsen, mener legetøjsforskeren Jørn Martin Steenhold, der er partner i Institut for Fremtidsforskning.

”Problemet er, at de ikke forstår, at markedsføringen har ændret sig, så man fremover i langt højere grad skal understrege et produkts lege- og læringsværdi for børnene. Når forældre i den globale middelklasse køber legetøj, vil de have produkter, der medfører, at deres børn tilegner sig en ny viden eller nye færdigheder, ” siger Jørn Martin Steenhold til avisen.

Faktisk er der sket ændringer i Top-Toys marketingorganisation i løbet af sommeren. Det skrev Bureaubiz for en måned siden. Men umiddelbart var begrundelsen en anden end det problem, som Jørn Martin Steenhold peger på.

Ændringen blev begrundet med et ønske om bedre at kunne agere i en omni-channel verden.

”Vi reorganiserede marketing for at gøre virksomheden klar til at operere mere effektivt i denne omnichannel-verden. Vi var tidligere alt for silo opdelte i forhold til digital marketing og den mere traditionelle del af marketingdisciplinen. Vi forsøger med den nye organisation at mikse de to sider, så alle tænker produktudvikling og marketing ind i alle kanaler,” sagde CRM & Omni Channel Development Manager, Jacob Borup til Bureaubiz.

I dagens avis siger legetøjsforskeren også, at indkøbsoplevelsen skal ændres:

”Den supermarkedsfacon, som man almindeligvis præsenterer produkterne under, skal ændre sig. Legetøj skal præsenteres som noget, børnene ikke kan undvære, hvis de vil lære noget nyt.”

Det sidste er Top-Toy i gang med, fortæller adm.dir. og medejer Peter Gjørup til avisen:

”Vores hovedfokus i dag er at gøre butikkerne mere spændende og få det digitale og detailbutikkerne til at smelte sammen. På den måde har vi mere fokus på at gøre det til en oplevelse for børn og voksne at besøge vores butikker, end at de bare skal tage varer ned af hylderne.”

Regnskabet  for 2013/2014 viste et fald i omsætningen fra 4,1 mia. kr. til 3,9 mia. kr.   Driftsresulttatet er efter et fald fem år i træk på kr. 156 mio. kr.

Børsen, p. 14.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club