Mediabureauerne fylder godt på Bureaubiz’ liste over efterårets mest vindende bureauer. Det skyldes, at Rambuk og AEA plejer at være pris- og pointslugende oplevelser for denne bureautype.
Og når OMD og Carat overvintrer på hhv. 1. og 3. pladsen på listen over de mest prisvindende bureauer 2012/13, så skyldes det, at OMD vandt 4 ud af 10 priser ved AEA, mens Carat løb med 3 ud af 8 priser ved Rambukken.
Men meget kan ske ved forårets og sommerens prisuddelinger, der kulminerer med Cannes Lions i juni. Herefter trækker Bureaubiz en streg i sandet og bringer oversigten over de mest prisvindende danske bureauer. Eller rettere: Omtrent alle prisvindende danske bureauer, idet listen, der bringes i den årlige bureau-analyse i august, sidste gang rummede ikke færre end 130 bureauer.
Listen opgøres på baggrund af de 7 største hjemlige bureau-priser og 3 af de internationale priser, der traditionelt har størst dansk deltagelse.
I award-sæsonen 2012/13 er vi således nået halvvejs i forløbet og har kunnet notere nominerede og vindere i disse priser: Advertising Effectiveness Award, Aurora, Echo Awards, Eurobest, Rambuk og True Award. Her er i alt 62 danske bureauer markeret sig med nomineringer og priser.
UncleGreys foreløbige andenplads sikres med en flot mellem-spurt, idet bureauet – og The Liberation for Only Jeans – vandt både guld, dobbelt-sølv samt bronze ved Eurobest for et par uger siden.
Samme arbejde blev også rigt belønnet ved Cannes Lions, og det resulterede i en solid andenplads på sidste sæsons samlede liste efter DDB (der ligger lunt til med en foreløbig fjerdeplads på den aktuelle liste).
På Top20 listen – der rummer 21 bureauer, fordi Mindshare og Mensch deler 20. pladsen – ses bl.a. Hjaltelin Stahl & Co, der vanen tro er det bredeste bureau, awardmæssigt: cross media-filosofien efterleves eftertrykkeligt, idet bureauet er blevet hædret ved 5 af efterårets 6 priser.
Jangaard Mark & Co er det absolut mindste og yngste bureau på Top20, men har markeret sig skarpt med Tal Ordentligt-kampagnen fra Call Me: Bedste film og Publikumsprisen ved True Award og Involveringsprisen ved Rambuk.
Han Kjøbenhavn er ikke et bureau, men et mode-mærke med Jannik Davidsen, tidl. ADer på DDB, som medstifter. Han valgte sin samarbejdspartnere godt, for det blev til 3 ud af 5 håndværkspriser ved True Award.
I forårsssæsonen venter DM-prisen, DIA og Creative Circle samt Cannes Lions, der reelt er VM i reklame, og derfor tæller dobbelt i pointregnskabet.
Både Creative Circle og DIA rummer mange kategorier, og da mediabureauerne typisk er mere tilbageholdende ved disse priser, har reklame- og digitalbureauerne mulighed for at hale ind på OMD, Carat og Vizeum – de tre mediabureauer på Top10.
De mest prisvindende bureauer – efteråret 2012
- 44 OMD
- 33 UncleGrey
- 31 Carat
- 26 DDB
- 24 Vizeum
- 19 Halbye Kaag JWT
- 18 Hjaltelin Stahl Gruppen
- 17,5 Jangaard Mark & Co
- 16 RelationshusetGekko
- 15,5 Bates Y&R
- 15 IUM
- 14 Envision
- 14 BBDO
- 12 PHD
- 11 Umwelt
- 10,5 Han Kjøbenhavn
- 10 Sunrise
- 10 Mediacom
- 10 Ogilvy
- 9 Mindshare
- 9 Mensch
Lige uden for Top20 ligger en kvartet af bureauer med 8 point, bl.a. Thomas Falkenberg/M2Film, der vandt guld med Bussen i Film-kategorien ved Eurobest.
Sådan gives der point:
1 point for en shortliste, 2 pint for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld, 5 point for en pris (altså awards uden guld, sølv og bronze) + 5 pont for Grand Prix eller lignende hovedpris.
Special Awards tæller ikke med i regnskabet, med undtagelse af publikumsprisen (True Award, Echo og Aurora).
Håndværks-kategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres point-værdien i regnskabet.