Topchefer: It-strategi vigtig for at skabe kundefokus

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: De topansvarlige og it-ansvarlige er ikke helt enige om, at it skal bruges til kundefokus. Derfor vil topchefen selv have styr på it-strategien.

Væksten skal skabes gennem it-processer, der kan skabe bedre kundeloyalitet. Det siger topcheferne i en ny undersøgelse fra Rambøll Management Consulting og Dansk IT. Det skriver Børsen i dag.

Og det er topchefen selv, der har taget ansvaret for at it udnyttes maksimalt til at skabe vækst i virksomheden.

70 procent af topcheferne i Danmarks 500 største virksomheder siger i undersøgelsen, IT i praksis 2013, at det at bruge it-systemerne rigtigt er kritisk i forhold til virksomhedernes konkurrenceevne.

Samtidig er det den adm.dir. selv, der holder snor i it-direktøren om at udnytte it til at styrke virksomhedens position.

Det er nemlig således, at 75 procent af de forretningsansvarlige mener, at kundefokusering er et centralt element i eksekvering af forretningsstrategier, mens det kun er 51 procent af de it-ansvarlige der har samme opfattelse.

”Det, der er konkurrenceparameteren for os, det er at kende vores kunder, have fat i det lokale marked og ramme det med den rigtige markedsføring. Det er der, vi kan tilføje værdi”, siger H.C. Madsen, adm.dir. i Danske Spil til Børsen (Børsen Digital, p. 4-6)