Så har de også hørt det: Topcheferne lærte om Blue Ocean Strategy

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Det er mange år siden, man begyndte at tale om Blue og Red ocean. På det netop overståede VL-døgn blev det så topchefernes tur til at høre – eller måske genhøre – om strategien. Incl. et dansk eksempel.

Tilbage i 2005 skabte strategien om det røde og blå ocean og bogen: Blue Ocean Strategy betydelig opmærksomhed overalt i verden.

Naturligvis også i marketingmiljøet, hvor både K-forum og Markedsføring gav bogen stor opmærksomhed.

Men der er stadig liv i emnet. I hvert fald mente planlæggerne bag VL-døgnet, at de danske topchefer havde godt af at høre – eller få genopfrisket – den otte år gamle teori .

Derfor var en af forfatterne til bogen Blue Ocean Strategy, professor Renée Mauborgne, sammen med dr. Robert Bong, der også skulle være ophavsmand til strategien, inviteret til at fortælle om de to forskelligt farvede farvande til topcheferne på VL-døgnet i Operaen.

Som professoren  sagde til tilhørerne:

”Vi er nødt til at bryde ud af det røde hav for at skabe nye markeder. Det er kreativiteten, ikke produktiviteten, der definerer vinderne”.

Dr. Bong brugte som eksempel Apple, der skabte helt nye markeder med iTunes, iPhone og iPad – og så et måske mere ukendt eksempel med Air Asia.

”Air Asia gjorde noget meget kløgtigt. Selskabet oprettede deres egne utraditionelle ruter og gik efter bus- og togfolket og fik succes med det samme. På den måde undgår man konkurrence med andre flyselskaber på ruterne og kan blive ved med at være et discountselskab, fordi det ikke behøver at forbedre produkter i kampen mod andre om markedsandele. Air Asia slås ikke med nogen. Deres største konkurrencefaktor er busser og tog. Men alene komforten ved at flyve, udkonkurrerer begge transportmidler”.

Også et dansk eksempel blev det til: 

”Når det kommer til medicinalindustrien, handler det f.eks. for mange medicinalvirksomheder om at gøre et produkt renere end konkurrenternes. Her var Novo Nordisk ekstra smarte. Virksomheden er Blue Ocean Strategy sat på formel: Hvad  har patienten egentlig brug for? Hvad mangler derude? Tja, diabetespatienten kunne ikke stikke insulin ind i sig selv med en nål. Derfor lavede de patroner, som er nemme for enhver at administrere. Og det er genialt, for patienten – eller kunden – har brug for noget værdifuldt. I Novos tilfælde et redskab, som kan stikkes ind af enhver, når som helst og hvor som helst, helt uden frygt for kanyler og sprøjter”.

”Men ethvert blåt hav bliver selvfølgelig rødt en dag, fortalte de to foredragsholdere og derfor skal man – mens man stadig befinder sig i det blå hav – søge mod nye blå farvande (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 16).