Topmarketing-kvinde: Markedsføring er forandret for altid

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Svensk marketing-kvinde, der er global marketing ansvarlig for it-gigant i Boston – og nu træder ind i dansk bestyrelse – mener, at kunst er trådt tilbage til fordel for videnskab i marketing-afdelingen.

Helene Barnekow er global marketing ansvarlig hos it-giganten EMC og er netop valgt ind i bestyrelsen for GN Store Nord i Danmark.

Hun er svensker, bor i Boston, og mener, at hun kan bidrage i GN Store Nords bestyrelse  med ny viden om global marketing, som ifølge hende er forandret for altid.

Den globale marketingrolle har ændret sig drastisk det seneste årti, mener Helene Barnekow, der har arbejdet med marketing i store dele af verden samt inden for både b-t-b og b-t-c områderne.

”Marketing har fået plads i den øverste ledelse. Det betyder, at man skal tage ansvar og stå til regnskab”, siger hun til Børsen.

Derudover mener hun, at det i dag kræver nogle andre kompetencer at agere inden for marketing.

Hvor det tidligere var kreative og kunstneriske typer, der kunne fortælle en god historie og brande en vare, kræver det i dag helt andre ressourcer.

Ifølge Helene Barnekow, skal en marketing-ansvarlig i dag være i stand til:

  • at lægge langsigtede strategier på bordet
  • at hjælpe salgsorganisationen med pipeline
  • at kunne håndtere enorme datamængder gennem smarte analyser
  • at være i stand til at fortælle en god historie, der giver mening for kunderne

Det er helt afgørende for at få succes som marketing-leder, at man formår at koble markedsføring tæt til salg:

”Fordelingen mellem kunst og videnskab er fifty-fifty i en marketingafdeling. Det er et klart skifte i forhold til tidligere, men det er sådan, fremtiden ser ud. Tingene bliver vendt på hovedet i forhold til den traditionelle markedsføringsrolle”.

Også i it-branchen, som blæser forandringens vinde. Her handler det om, at alt bliver mobilt og at man endnu ikke ved, hvordan man skal analysere de enorme datamængder, der skabes (Børsen Executive, p. 4-6).