Af Peter Engholm 25@mail.dk

Totalkredit låner Kaj og Bøje i et tv-spot. De har fået lov af Partners og Scandlines – der dog ikke helt forstår tanken bag.

“Ringer & Graver spiller teater i det lokale forsamlingshus. De er udklædt som Kaj og Bøje, der sidder og holder sig lune på byens varme tage. I filmen bliver man opfordret til at prøve Miljøberegneren på totalkredit.dk”

Citatet stemmer fra Totalkredits hjemmeside, og man er således ganske åben omkring lånet af figurerne, som blev skabt af Wibroe, Duckert & Partners sammen med Scandlines for omkring ti år siden. Lånet kommer ikke bag på Scandlines, hvor koncernmarketingchef Ann Dorthe Koch har denne kommentar:

“Vi vidste i forvejen, at Totalkredit ville bruge figurerne. Vi har været i dialog med bureauet, TBWA, der pænt og ordentligt spurgte os. Og vi har talt med Henrik Juul, faderen til Kaj og Bøje. Og vi nåede frem til et O.K. I denne sammenhæng måtte vi spørge os selv, om dette kan skade os – og spottet var ikke engang i nærheden af det.”

Kaj og Bøje blev i sin tid lanceret for – nå-ja: – at bygge bro mellem det gamle DSB Rederi og de nye Scandlines-tider med flere afgange og kortere sejltider – med mågerne som de nostalgiske brokhoveder. Og den dag i dag bruger Scandlines de to måger i sin kommunikation.

“Vi har fået henvendelser fra søde mennesker, der skælder os ud: “De må da ikke bruge Kaj og Bøjer. De nye reklamer er ikke engang morsomme”. Men som sagt: Spottet skader os ikke, men stiller blot originalen i et mere klart lys. Og jeg er ikke sikker på, at jeg som reklamekøber ville gøre som Totalkredit. Hellere få en god idé selv – og træde sin egen sti – end at fremstå som nr. 2. Men det er da fint, at vores univers har skabt noget hype”, siger Ann Dorthe Koch.

Reklamekøberen er Totalkredits marketingchef, Ole Lund, der forklarer:

“Vi bruger humoren til at få vores budskaber ud til forbrugerne. TBWA præsenterede os for en række ideer, og vi valgte Kaj og Bøje, fordi den er sjov og skaber opmærksomhed”.

Han er ikke nervøs for, om referencen til Scandlines vil skabe støj på linien. Det er der ikke noget, der tyder på, at den ville gøre.

“Vi måler altid vores reklamefilm efter tre uger. Og hvis de ikke falder i forbrugernes smag, så tager vi dem af. Det er sket én gang, i 2005. Derudover præ-tester vi indimellem, og det har vi også gjort med Kaj og Bøje-filmen. Med en fin reaktion. Og hvorfor vi testede? Fordi vi vidste, at det var en anderledes film, end dem vi hidtil har lavet”, siger Ole Lund.

 

Kommentarer

  1. “Og jeg er ikke sikker på, at jeg som reklamekøber ville gøre som Totalkredit. Hellere få en god idé selv – og træde sin egen sti – end at fremstå som nr. 2.”

    Vise ord.

  2. Der er usandsynlig stor forskel på intertekstualitet og så blatant kopiering af en ide.

    Intertekstualitet er en vigtig, aktiv del af et hvert medies udvikling og bruges i meget stor grad i både film, musik og litteratur. Kopiering er, hvad ophavsretshavere bliver sure over.

    Denne reklame er utvivlsomt det førstnævnte. At sige at reklamen er dårlig, fordi den refererer til en anden kampagne, er nogenlunde lige så fornuftigt som at sige, at Fistful of Dollars er dårlig, fordi Kurosawa jo har lavet den flere år i forvejen.

    Så meget for de vise ord fra min side.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club