Toyota siger farvel til sit bureau og får oprettet et nyt

Peter Engholm
25@mail.dk

Verdens største bilmærke har i Europa valgt The&Partnership som nyt bureau på – ja, alt. Det ligner slutningen på et særligt dansk forhold og begyndelsen på en ny enhed.

Toyota og Saatchi & Saatchi i Danmark er et særligt samarbejde. Men det tæller ikke i international sammenhæng og derfor står de nu foran en skilsmisse. I stedet skal Toyota betjenes af et anderledes bureau set-up.

Bilmærket kom til bureauet i 2009 via en europæisk beslutning, og de to har siden fulgtes ad – man kunne fristes til at sige gennem tykt og tyndt, i al fald også da Saatchi var allertyndest. Med 3 medarbejdere og 1 kunde – Toyota.

Fordelen ved at have ryggen op ad muren er, at man har noget fast at sætte fra ved – og Saatchi har siden rejst sig, er blevet større og markeret sig – også awardmæssigt.

Toyota-samarbejdet har i år høstet anerkendelse ved Creative Circle Award – med to sølv og Webby, hvor det blev til en People’s Voice Award.

Men nu skilles parterne – i øvrigt på samme måde, som de fandt sammen; ved at Toyota Motors Europe har truffet en beslutning.

Toyota siger farvel til Publicis Groupe, hvilket vil sige Saatchi & Saatchi som reklamebureau og Zenith som mediabureau.

I stedet samler Toyota sine europæiske bureau-aktiviteter ét sted – uden en forudgående pitch.

Valget er faldet på The&Partnership, der ifølge en pressemeddelelse får til opgave at støtte Toyota i retning mod en ny, mere integreret digital-first model, og i et nyt fokus på brand-strategien om, hvordan europæere i dag bruger medier og køber bil.

Karl Schlicht, executive VP Toyota Motor Europe, kalder The&Partnership for ”our single, integrated agency partner for all marketing, digital and media activities across Europe”.

The&Partnership har forvejen koncernens Lexus-brand og har tidligere arbejdet med Toyota.

Kæden oplyser til Bureaubiz, at man her og nu ikke har en dansk repræsentation – men at dette givetvis vil ændre sig over de kommende måneder. The&Partnership vil oprette en særlig enhed til Toyota under navnet &Toyota, som vil bestå af et netværk af Toyota-dedikerede hubs inde hos de enkelte Toyota-kontorer.

Og der burde være råd til det, for selv om pundet er faldet, så er 240 mio. af slagsen også en slat – nærmere bestemt et budget på et par milliarder danske kr., inkl. mediakøb.

The&Partnership er en uafhængig kæde af bureauer – der dog ikke er mere uafhængig end, at WPP er partner og ejer 49 pct.

Hvad det usædvanligt omfattende bureau-valg ellers har af betydning i Danmark, er endnu for tidligt at sige noget om.

Efter reklame- og mediabureauet er det nærliggende at kigge i retning af brandets bureau-partner på sociale medier.

Her blev Baby valgt for halvandet år siden og har senest markeret sig med et målrettet fremstød for den endnu ikke fysisk præsenterede bilmodel C-HR.