I sidste uge omtalte Bureaubiz, at BMW North America – efter ti års pause – gør comeback i Super Bowl, verdens største enkeltstående reklamebegivenhed.
Men bilmærket har ikke vejen for sig selv. Fox har for længst solgt al reklameplads i forbindelse med selve Super Bowl, og en stor mængde bilproducenterne fejrer deres nylige salgsfremgang med at træde markedsføringspedalen i bund – og køre det samme sted hen.
Således står otte bilproducenter – der forventes at gøre opmærksom på mindst ni mærker – med Super Bowl-reklamer. Og flere af dem har købt mere tid end tidligere.
Ved forrige Super Bowl stod 5 producenter for i alt 3 reklameminutter stigende til 6 producenter og 5½ min. sidste gang.
Udover BMW vil amerikanske tv-seere denne gang kunne se Audi, Chevrolet, Chrysler – med mindst to mærker, forventes det, Hyundai – med tre spots, Kia – med et 60 sek. spot, Mercedes-Benz samt Volkswagen.
Og hvor mindeværdigt kan man så forvente, at det bliver? Det diskuterer AdAge, der slår fast, at stort set alle de store tv-shows i forvejen har en bilreklame i hvert break, og at bilproducenter de seneste to år har skiftet humor og følelser ud med taktiske budskaber i deres stadig mere konservative spots.
Eksperterne – herunder et par universitets-professorer – spår løjerne små chancer. I al fald skal der virkelig tænkes nyt, og ikke engang da er man sikker på at ha’ en vinder på hånden.
“Super Bowl er i den grad en udfordring for bilproducenter og deres bureauer, at de bliver nødt til at træde ud af den tradtionelle auto creative comfort zone – og selv hvis det lykkes, så kan du stadig blive sablet ned den næste dag,” siger Cameron McNaughton, konsulent med speciale i bil-markedsføring.
Hans favoritter til at løse opgaven er Audi og deres bureau, Venables Bell & Partners, efterfulgt af Chrevrolet og Goodby Silverstein.
Fra Liz Vanzure, marketingdirektør hos MMB i Boston, lyder et mere fromt ønske:
“Jeg håber, at én af dem endelig får vippet Doritos af pinden som det bedste spot. Hvordan kan et nacho-chip mærke slå nogle af de mest sexede bil-brands ud år efter år? Disse brands skulle udnytte Super Bowl-muligheden og vise os deres mest emotionelle, sjove, underholdende arbejde – med kant.”