Stand still perioden oven på konkurrencen om Movias budget udløber i dag, og kommer der ikke klager, er den hjemme for Bates Y&R. Bureauet har vundet konkurrencen, men der kan først skrives kontrakt, når stand still perioden er overstået.
I stedet er der dog i dag kommet en anden nyhed, hvor man på bureauet formentlig skal tænke lidt over, om man skal le eller græde. Det samme gælder på andre bureauer – som f.eks. Wibroe, Duckert & Partners, der sidste år vandt DSB.
Det viser sig nemlig, at DSB, Movia og Metroselskabet i hovedstaden formentlig bliver samlet i ét trafikselskab. Det skriver Politiken.
Planen er, at passagerne skal mødes med ét navn, ét logo, fælles koordinerede køreplaner, samme billetter, samme telefonnummer, samme kundeservice og – ikke mindst i bureausammenhæng – samme rabatter og kampagner og samme markedsføring.
Og så skal personalet bære samme uniformer.
I et udspil fra de tre trafikselskaber til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), hedder det ifølge Politiken, at “det skal være nemmere at være kunde i den kollektive transport”, og at kunderne skal opleve, at transporten er en sammenhængende enhed.
Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vurderer, at det nye trafikselskab allerede kan være en realitet næste sommer.
“Jeg synes, at de tre selskabers oplæg grundlæggende er godt. Jeg er optaget af, at man som kunde ikke tænker på, om man kører med Metroselskabet eller DSB eller Movia. Det kollektive system skal opleves som ét,” siger Pia Olsen Dyhr til Politiken.
Idéen er ikke at nedlægge de tre store trafikselskaber i hovedstaden. De skal fortsat bevare deres identitet i andre sammenhænge – men al kundeaktivitet skal ske gennem det fælles selskab.
Hvad det får af konsekvenser for de involverede bureauer, er der næppe nogen, der kan svare på i dag. Og i skrivende stund er der heller ikke noget overblik over hvilke og hvor mange bureauer, der er involveret i de tre selskaber.
For nogen af de nyeste, Bates og Partners, kan det betyde, at de hurtigere end håbet skal kæmpe om budgetterne på ny. På den anden side kan de også håbe på, at de som et af de eksisterende bureauer har gode chancer for at komme med i en konkurrencen om et nyt og formentlig endnu større budget.
/ritzau/